Re: Z ISA na PCI: dlaczego tak kiepsko?

Autor: stud (nowicki_at_gimel.ii.uj.edu.pl)
Data: Sat 16 Dec 1995 - 17:17:20 MET

Gregorio Kus (Grego_at_RMnet.IT) wrote:
: Co ma wzrost rozdzielczosci/kolorow do throutput CPU<->video ?????

Karta graficzna co cos takiego:
  uklady wyswietlania <- RAM(na karcie) <-> CPU

Zalozmy, ze RAM wyciaga X MB/s przy zapisie/odczycie.
Ta przepustowosc jest podzielona pomiedzy uklady wyswietlania i CPU.
Mala rozdzielczosc i malo kolorow oznacza, ze uklady wyswietlania
malo zabieraja, wiec zostaje duzo dla CPU. Przy duzej rozdzielczosci
i ilosci kolorow uklady wyswietlania tak obciazaja RAM, ze dla CPU
zostaje b. malo. Tak ma sie sytuacja w przypadku DRAMow, z ktorych
moze czytac/pisac albo CPU albo ukl.wysw. VRAMy maja cos w rodzaju
dwu magistral, co powoduje ze na pamieci moga pracowac jednoczesnie i CPU
i ukl. wysw. Stad wniosek, ze do wysokich rozdzielczosci w true-color
powinny byc stosowane karty z VRAMem.

: co to znaczy oryginalne ustawienia?
: Ze sklepu czy te robione na zadanie przez BIOSa ?

Chyba te z 'Optimal' z BIOSa (nie pamietam dokladnie).

: >(plyta Shuttle) bylo duzo wolniej, ale po max podkreceniu wszystkich
: a co tam jest do podkrecania na PCI?
: Ja tez mam Shuttle [HOT-433] i jakos nie widze zeby bylo co podkrecac

Nie mam mozliwosci sprawdzic tego w tej chwili, ale jest kilka opcji
chyba w sekcji 'chipset', jakies PCI burst mode, PCI post write buffer,
PCI post write wait state, i inne z ktorych duzo bylo wylaczone.
Po prostu powlaczalem co sie dalo i wyzerowalem w.s. Jak na razie
wszystko chodzi (co nie znaczy, ze w wyzszych rozdzielczosciach,
ktorych nie uzywam, tez jest ok - tego nie sprawdzalem).

: >ustawien dostala ok 2.5x kopa. Co ciekawe ten 'kop' nie nastapil
: >pod windows (przynajmniej wintach nie pokazal przyspieszenia).
: Widac Wintach zajmuje sie wylacznie niektorymi API typowo-okienkowymi,
: ktore i tak (jesli driver jest dobrze napisany) wykonuje glownie
: procesor graficzny wiec szybkosc transmisji nie ma wielkiego znaczenia.

Zdaje sie, ze masz racje. Czyli troche malo mierzy ten Wintach bo jest
wiele sytuacji, kiedy transfer do karty ma duze znaczenie.

--
Janusz Nowicki
nowicki_at_infoserv.ii.uj.edu.pl