Re: Prosba o test [AMD 486DX4 100]

Autor: Aleksander Cianciara (alexc_at_slc1.geol.agh.edu.pl)
Data: Mon 11 Dec 1995 - 20:09:09 MET

macias_at_class1 (Maciej Pilichowski) wrote:

>Hej,

>: A jak sie na to wsciekasz, to tylko zle o Tobie swiadczy. Nie wiesz ze
>: obliczenia sa obarczone bledem?

>Zle o mnie swiadczy? No sorry batory, ale moj stary kalkulator lepiej liczy
>od 486 z tego wynika. Oczywiscie nie wynika, tylko cymbalkowie tak pisza
>programy.
Programistow bronic nie bede bo to tez ludzie, a jak wiadomo bladzenie
jest nam przypisane. Dodam tylko, ze cymbalkowie tych programow
uzywaja. Moze to wyjasnie mala przenosnia: mlotek sluzy do wbijania
gwozdzi a nie do wkrecania srubek (niestety nie wszyscy o tym wiedza
lub chca wiedziec :-( ). Podobnie jest z obliczeniami trzeba wiedziec
co sie liczy i jakiego rodzaju wyniku sie spodziewamy.

>: Dlaczego sie uparles, zeby odejmowac od
>: siebie podobne liczby? Dlaczego nie zaokragliles wyniku?

>Dlatego, ze raz -- bardzo czesto nie wolno zaokraglac wyniku, gdyz w
>przeciwnym wypadku bede mial bezsensowne wyniku typu (x-x)>0, a dwa ze moj
>program do przedstawiania kwoty slownie musi wypisac slownie ile jest
>groszy. Wiec jesli mam sume 2457.08, a juz w polu slownie o groszach ani
>slowa, to ja sobie moge takie cos na smieci wyrzucic.
?? Nie rozumiem o co tu chodzi.

> Rozumiem, ze ktos moze miec problem z 1/3, ale do licha ciezkiego --
>reprezentacja 0.08 to nie jest juz taka trudna sztuka. I ja wymagam od
>programu, zeby mi poprawnie rachowal na takich wartosciach.
Niestetfy 8/100 i 1/3 nie da sie przedstawic dokladnie.

No to napisalem prymitywny programik

var
   a:single; 32 bity
   b:double; 64 bity
   c:extended; 80 bitow
begin
 a:=0.08;
 b:=0.08;
 c:=0.08;
 Writeln(a:26); <- wypisz liczbe z maksymalna precyzja
 Writeln(b:26);
 Writeln(c:26);
end.

A to jest wynik dzialania :

 7.99999982118606567E-0002
 8.00000000000000017E-0002
 8.00000000000000000E-0002 <- Tutaj wynik zostal zaokraglony do 18
miejsca znaczacego (wiecej komipator nie potrafi wyswietlic).

Mysle ze nie wymaga to komentarza.

Pozdrawiam
Alex

--
e-mail: alexc_at_geol.agh.edu.pl              University of Mining & Metallurgy
tel: (48 12) 17-38-93, fax: 33-10-71       Institute of Geophysics