Re: Win95 a wirusy

Autor: Tomasz Slodkowicz (slodki_at_infoserv.ii.uj.edu.pl)
Data: Fri 08 Dec 1995 - 11:34:25 MET

Daniel Janczak (jayo_at_zeus.polsl.gliwice.pl) wrote:
> Jak pozniej sprawdzilem, nie
> byl to akurat wirus, lecz chyba ukochane Windows. Zmienilem go recznie i
> system sie uruchomil. Jednak jakos nie wyobrazam sobie sytuacji, w ktorej
> przecietny uzytkownik komputera bedzie recznie edytowal wszystkie pliki
> systemowe.

> - Norton Disk Doctor:
> - stwierdzil, ze mam jakis zly wpis do boot sektora, nie moge wystartowac
> z dysku i naprawil to.
> Pozniej stwierdzil, ze kopie FAT-u sobie nie odpowiadaja i zaczal to naprawiac.

> Nie uwierzylem mu, w koncu sam kiedys wkladalem twardziela
> [...]

Jezeli ktos nie panuje nad swoim komputerem i systemem, to niech w takich
przypadkach poprosi kogos kto wie co sie dzieje .... Czesto jedyna reakcja
jest panika, ktorej efekty sa, hmmm, wiecie....
- reczna edycja msdos.sys - jak ? edytor w hexie ? debugger ?
- "jakis zly wpis od bootsektora" - jezeli nie wiemy jaki to nie kazemy
  napawiac, ale sprawdzamy co sie dzieje - moze tak wlasnie ma byc ???
- FAT - jezeli padla 1sza kopia to musimy byc swiadomi, ze naprawiajac
  godzimy sie na ewentualne klopoty...
- jezeli bardziej polegasz na sobie niz na komunikatach, coz trzeba bylo
  uznac ze wszystko jest ok. a to tylko system sie pomylil ;)
- jezeli mamy bledy w partycjach, to chyba trzeba by je najpierw poprawic, a
  potem sprawdzac dalej, a nie zrezygnowac na jakis czas...
- jezeli padly: partycje, bootsek, fat.... i sa problemy z dostepem do dysku
  to chyba naiwnoscia jest proba wyciagniecia danych... typowy objaw paniki

Po prostu radze najpierw przeanalizowac sytuacje, postawic DIAGNOZE a potem
ratowac... Gdy nie wiemy co sie dzieje (virus ? windows? bledy na dysku ???)
to mozemy wiecej starcic niz naprawic...
Sam nie raz musialem cierpliwie dochodzic co sie dzialo przed "naprawami"
spanikowanych uzytkownikow...

                                        Tomek

--
  Tomasz Slodkowicz   Institute of Computer Science
                      Jagiellonian University, Cracow, Poland