Re: Enhanced IDE kontra ATA-2

Autor: Rafal Posmyk (raphael.posmyk_at_hamburg.netsurf.de)
Data: Wed 29 Nov 1995 - 23:21:17 MET

In article <49iauv$7j7_at_okapi.ict.pwr.wroc.pl>
from 29 Nov 1995 19:06:07 GMT
lis_at_okapi.ict.pwr.wroc.pl (Jarek Lis) wrote:

> No coz - 7 to czasem malo. (4HD, tasma, CDROM, floptical, co by tu
> jeszcze..).
> A jeszcze niektorzy preferuja (preferowali) 'dysk duplexing' - dyski
> zdwojone, ale na osobnych kontrolerach - a nuz jeden padnie?

"Twin Chanel host adapter" - dwa SCSI kanaly na jednym adapterze
przy urzyciu jednego IRQ. Pomysl dwa takie - 2 x 2 x 7 = 28 devices,
to powinno wystarczyc ?

> : Moje zdanie na temat Ethernet jako busmaster albo w slocie PCI
> : juz znasz :-)

> Czy ono nie brzmi tak naprawde 'Ethernet bus master bylby moze fajny, ale
> zwykle uzywam b.m SCSI i sie kloca...' :-(.

Do Ethernet (czyli 10Mb/s) nigdy nie bede uzywal/polecal kart
bus-master. Jezeli mialbym juz wybierach miedzy bus-master SCSI i
Ethernet, wybiore zawsze SCSI - wieksze kozysci w sprawach
performance :-)

> No i pytanie co z Fast-Ethernet, FDDI, ATM - to powoli wchodzi.

Zostaja jeszcze wersje PCI. PCI ze swoimi 30 MB/s wystarczy w
zupelnosci.

> : A skad IBM mial w 1980 roku wiedziec, ze zrobi on taka kariere. Ze
> : wymysla EISA, VLB, PCI, XXXMB RAM'u, ... Nie zmenia to jednak faktu,
> : ze skopal ;^)

> Alez bylo tylko lepiej zaprojektowac AT w 1982!. Mialem tajwanskie
> plyty AT z transferem po DMA 8MB/s (ISA). Czemu w wielu 486 tyle sie nie
> wyciaga? Jak na moj gust, nie bylo zadnych technicznych powodow, zeby
> DMA w AT bylo takie wolne, poza faktem ze uzywana do tego kosc 8237 byla
> wolna.

Tja, zapytaj producentow chipset'ow :-)

> : Sam sie dziwilem ?! Ale dziala !!! Nawet do tej pory nie wiem
> : jakiego IRQ urzywa AHA-2940. Linux raz pokazuje 11 a innym
> : razem 12 :-). NeXTStep sie wogole na ten temat nie wypowiada.
> : Oba dzialaja jak ta lala :-)

> Na tym wlasnie PnP polega. W 95% przypadkow dziala, ale jak masz
> pecha byc w tych 5%, to tylko Ci modlitwa zostaje...

Zauwaz, ze P&P jest jeszcze stosunkowo "mlode". Jasne, ze jezeli
wezmiesz egzotyczny hardware (ktory nie ma P&P-BIOS, albo nie
mozna software'owo odpytac jego potrzeb - IRQ, DMA, Porty), to
mozesz miec problemy. Naelzy sie wiec zastanowic w co inwestowac.

> : Kazde SCSI-device mozesz pdlaczyc jako uzadzenie zewnetrzne.
> : Dlatego chyba nie ma zapotrzebowania na takie kieszenie.
> : Choc z punktu technologicznego/technicznego jest to wykonalne.

> Jasne, ale jak chcesz dysk nosic, to sie przydaje mala zgrabna obudowa
> na niego. Dla IDE nie ma z tym zadnego problemu, a dla SCSI w PL
> chyba tylko raz widzialem.

W zasadzie mozna by cos takiego malym kosztem zaadaptowac z IDE.
Wystarczy przeciez zminic tylko IDE-connector na SCSI. Takie
bzdury dostaniesz za grosze u kazdego handlarza elektronika.
Potrzebujesz ?

> Ty mi lepiej nie mow o FD. Ja kiedys mialem juz kupic ich "16-bitowy
> kontroler SCSI". Ale sie wstrzymalem, jak nie ujrzalem ZADNEJ laczowki
> na tej polowce lacza ISA od starszych bitow. Nie lubie firm, ktore
> usiluja mnie oszukac.

Tja, dziwisz sie dlaczego uzywam Adaptec'a :-)

> : Nie bedziesz mogl wybrac. Pecet zawsze zaczyna od (E)IDE.
> : Chyba, ze masz bootmanager. Albo czysty system ze SCSI.

> Hm, mam wrazenie, ze widzialem jakis kontroler SCSI, w ktorym mozna to bylo
> ustawic..

Nie jest mi to znane. Co wiecej nie potrafie sobie takze tego
wyobrazic z strony technicznej. Ale coz - przeciez lataja na
ksiezyc :-)

> : > RDLin ~4MB/s? No coz - na ST5850 znajomego copy /b zbior nul/b
> : > trwal 10s. A "zbior" liczyl sobie 50MB -> 5MB/s.
> :
> : Nie wierze !!! Niech Twoj znajomy pusci naswoim dysku HDBENCH'a

> Ja tez nie do konca wierze, ale pare razy to osobiscie robilem z zegarkiem
> w reku. Chyba, ze cos mnie oszukuje. Sysinfo podaje 2.3MB/s, Coretest 7.5

A ile bez SMARTDRV'a ? Ze SMARTDRV'em moj dysk ma osiagi rzedu 12MB/s
(gdzie SCSI-2 teoretycznie moze tylko 10MB/s)

> : ... i tak adaptery (E)IDE nie dorownaja
> : SCSI. Zarowno pod wzgledem szybkosci a juz wogole pod wzgledem
> : uniwersalnosci.

> Mowisz o tym EIDE z 14MB/s w porownaniu do 10MB/s SCSI?

Znajdz mit dysk EIDE, ktory to wytrzyma. Masz dostep do faxu.
Moge Ci przeslac wyniki testow dyskow, ktore aktualnie sa
najbardziej popularne na rynku.

Rafal

| Raphael Posmyk (Hamburg, Germany) |
| "... carpe diem, quam minimum credula postero..." (Horatius) |
| Please send/reply all to raphael.posmyk_at_hamburg.netsurf.de |