Re: Enhanced IDE kontra ATA-2

Autor: Jarek Lis (lis_at_okapi.ict.pwr.wroc.pl)
Data: Wed 29 Nov 1995 - 20:06:07 MET

Rafal Posmyk (raphael.posmyk_at_hamburg.netsurf.de) wrote:
: lis_at_okapi.ict.pwr.wroc.pl (Jarek Lis) wrote:
: > Zgadzam sie. bus master ma znacznie lepsze osiagi pod warunkiem, ze
: > 1) jest jeden
: Jeden do ktorego mozesz podlaczyc 7 urzadzen. Po co Ci inny
: busmaster ?

No coz - 7 to czasem malo. (4HD, tasma, CDROM, floptical, co by tu
jeszcze..).
A jeszcze niektorzy preferuja (preferowali) 'dysk duplexing' - dyski
zdwojone, ale na osobnych kontrolerach - a nuz jeden padnie?

: > 2) nie uzywasz karty 3c5??, tez bus master,
:
: Moje zdanie na temat Ethernet jako busmaster albo w slocie PCI
: juz znasz :-)

Czy ono nie brzmi tak naprawde 'Ethernet bus master bylby moze fajny, ale
zwykle uzywam b.m SCSI i sie kloca...' :-(.
No i pytanie co z Fast-Ethernet, FDDI, ATM - to powoli wchodzi.

: > ... Po prostu IBM skopal peceta i nie dal
: > odpowiednio szybkiego DMA, co zalatano bus masteringiem, no i sa klopoty.
: > (Moze byly. Nowsze magistrale ten problem troche zmniejszaja).
:
: A skad IBM mial w 1980 roku wiedziec, ze zrobi on taka kariere. Ze
: wymysla EISA, VLB, PCI, XXXMB RAM'u, ... Nie zmenia to jednak faktu,
: ze skopal ;^)

Alez bylo tylko lepiej zaprojektowac AT w 1982!. Mialem tajwanskie
plyty AT z transferem po DMA 8MB/s (ISA). Czemu w wielu 486 tyle sie nie
wyciaga? Jak na moj gust, nie bylo zadnych technicznych powodow, zeby
DMA w AT bylo takie wolne, poza faktem ze uzywana do tego kosc 8237 byla
wolna.

: > Tak, plug & PRAY.
:
: Sam sie dziwilem ?! Ale dziala !!! Nawet do tej pory nie wiem
: jakiego IRQ urzywa AHA-2940. Linux raz pokazuje 11 a innym
: razem 12 :-). NeXTStep sie wogole na ten temat nie wypowiada.
: Oba dzialaja jak ta lala :-)

Na tym wlasnie PnP polega. W 95% przypadkow dziala, ale jak masz
pecha byc w tych 5%, to tylko Ci modlitwa zostaje...

: > To jest takie sprytne urzadzonko pozwalajace wyjac dysk z obudowy
: > komputera i np. zaniesc do domu. Wersje na at-bus sa b. popularne,
: > a na SCSI jakby mniej. A problem oczywiscie ze zlaczem, SCSI ma inne.
:
: Kazde SCSI-device mozesz pdlaczyc jako uzadzenie zewnetrzne.
: Dlatego chyba nie ma zapotrzebowania na takie kieszenie.
: Choc z punktu technologicznego/technicznego jest to wykonalne.

Jasne, ale jak chcesz dysk nosic, to sie przydaje mala zgrabna obudowa
na niego. Dla IDE nie ma z tym zadnego problemu, a dla SCSI w PL
chyba tylko raz widzialem.

: > Jestes oczywiscie szczesliwym posiadaczem Adapteka...
:
: Nie tylko do adapteca. Tak samo sprawa wyglada dla Future Domain
: i PCI-SC200 (chodzi tylko z ASUS'em P55TP4XE)

Ty mi lepiej nie mow o FD. Ja kiedys mialem juz kupic ich "16-bitowy
kontroler SCSI". Ale sie wstrzymalem, jak nie ujrzalem ZADNEJ laczowki
na tej polowce lacza ISA od starszych bitow. Nie lubie firm, ktore
usiluja mnie oszukac.

: > At-Bus. A pytanie - z ktorego dysu system sie zabootuje, i czy bede mogl
: > wybrac...
:
: Nie bedziesz mogl wybrac. Pecet zawsze zaczyna od (E)IDE.
: Chyba, ze masz bootmanager. Albo czysty system ze SCSI.

Hm, mam wrazenie, ze widzialem jakis kontroler SCSI, w ktorym mozna to bylo
ustawic..

: > RDLin ~4MB/s? No coz - na ST5850 znajomego copy /b zbior nul/b
: > trwal 10s. A "zbior" liczyl sobie 50MB -> 5MB/s.
:
: Nie wierze !!! Niech Twoj znajomy pusci naswoim dysku HDBENCH'a

Ja tez nie do konca wierze, ale pare razy to osobiscie robilem z zegarkiem
w reku. Chyba, ze cos mnie oszukuje. Sysinfo podaje 2.3MB/s, Coretest 7.5

: ... i tak adaptery (E)IDE nie dorownaja
: SCSI. Zarowno pod wzgledem szybkosci a juz wogole pod wzgledem
: uniwersalnosci.

Mowisz o tym EIDE z 14MB/s w porownaniu do 10MB/s SCSI?

--
Jaroslaw Lis
| lis_at_ict.pwr.wroc.pl         | Institute of Engineering Cybernetics     |