Re: Enhanced IDE kontra ATA-2

Autor: Rafal Posmyk (raphael.posmyk_at_hamburg.netsurf.de)
Data: Tue 28 Nov 1995 - 01:44:43 MET

In article <49d055$9k_at_okapi.ict.pwr.wroc.pl>
from 27 Nov 1995 18:31:01 GMT
lis_at_okapi.ict.pwr.wroc.pl (Jarek Lis) wrote:

> Zgadzam sie. bus master ma znacznie lepsze osiagi pod warunkiem, ze
> 1) jest jeden

Jeden do ktorego mozesz podlaczyc 7 urzadzen. Po co Ci inny
busmaster ?

> 2) nie uzywasz karty 3c5??, tez bus master,

Moje zdanie na temat Ethernet jako busmaster albo w slocie PCI
juz znasz :-)

> 3) nie masz wiecej niz ?? pamieci (na ISA granica bylo 16MB, teraz jest
> ile?)

Jest jeszcze caly czas. Ale od czego mamy EISA, VLB, PCI ?

> 4) .... zapewne sporo innych.

A jak bylo do niedawna z IDE i dyski > 504MB. Tez zalatali EIDE'm

> ... Po prostu IBM skopal peceta i nie dal
> odpowiednio szybkiego DMA, co zalatano bus masteringiem, no i sa klopoty.
> (Moze byly. Nowsze magistrale ten problem troche zmniejszaja).

A skad IBM mial w 1980 roku wiedziec, ze zrobi on taka kariere. Ze
wymysla EISA, VLB, PCI, XXXMB RAM'u, ... Nie zmenia to jednak faktu,
ze skopal ;^)

> : Adaptery bus master potrzebuja w zasadzie tylko IRQ i nic wiecej.
> : Osobiscie uzywam AHA-2742 i AHA-2940. W 2742 (EISA z floppy'm)
> : bus mastering da sie wylaczyc (ale po co ?). 2940 (PCI) pracuje
> : tylko w trybie bus master. IRQ otrzymuje od plug&play BIOS'a.

> Tak, plug & PRAY.

Sam sie dziwilem ?! Ale dziala !!! Nawet do tej pory nie wiem
jakiego IRQ urzywa AHA-2940. Linux raz pokazuje 11 a innym
razem 12 :-). NeXTStep sie wogole na ten temat nie wypowiada.
Oba dzialaja jak ta lala :-)

> : > 2. Ile ten kontroler ma biosu? bo UMB jest tak malo.
> : Na poczatku rezerwowalem 16KB (tzn EMM386 z opcja X). Kiedys
> : zapomnialem zarezerwowac i maszyna chodzila bez zarzutu pol
> : roku (dopoki nie odkrylem braku). Teraz jej wogole nie uzywam
> : i chodzi. Bez opcji X mam 142K UMB (przy aktywnych shadow'ach
> : systemu i karty graficznej)

> Czego Ty uzywasz, ze Ci bios kontrolera nie jest potrzebny? A, zapewne
> OS/2?

Na tej maszynie chodzi akurat DOS/Windows. BIOS jest wiec potrzebny.
Zwlaszcza, ze nie mam tam (E)IDE.

> Z Adaptekiem jest ten zysk, ze faktycznie jest tego kupe, wiec sa nan
> drivery, wiec klienci jeszcze wiecej kupuja,... Czyzbysmy byli niewolnikami
> Ad.

Czy ja wiem czy niewolnicy. On jest dobry (jezeli nie najlepszy)
i dlatego ludzie kupuja. Tam bardziej, ze dostajesz pelna game
driverow. Ale do NCR'a tez dostaniesz 1,5 kg driverow i do
BusLogic tez i do Future Domain tez i do ... Kolesie sie teraz
staraja bo jak nie to ich adaptec rzeczawiscie zalatwi :-)

> To jest takie sprytne urzadzonko pozwalajace wyjac dysk z obudowy
> komputera i np. zaniesc do domu. Wersje na at-bus sa b. popularne,
> a na SCSI jakby mniej. A problem oczywiscie ze zlaczem, SCSI ma inne.

Kazde SCSI-device mozesz pdlaczyc jako uzadzenie zewnetrzne.
Dlatego chyba nie ma zapotrzebowania na takie kieszenie.
Choc z punktu technologicznego/technicznego jest to wykonalne.

> : > 7. Potrzebuje skaner, lepszy. No i dobrze, lacze SCSI juz mam. Naprawde?
> :
> : Taak. Musisz tylko zadbac o ID i ewtl. terminacje busu. Aha no i
> : jeszcze software (ale to najczesciej otrzymuje sie wraz ze skanerem;
> : interfejs TWAIN). Ostatnio bawilem sie takim - MUSTEK PRO???? 600.
> : Samo podlaczenie nie trwalo wiecej niz 2 min.

> Jestes oczywiscie szczesliwym posiadaczem Adapteka...

Nie tylko do adapteca. Tak samo sprawa wyglada dla Future Domain
i PCI-SC200 (chodzi tylko z ASUS'em P55TP4XE)

> At-Bus. A pytanie - z ktorego dysu system sie zabootuje, i czy bede mogl
> wybrac...

Nie bedziesz mogl wybrac. Pecet zawsze zaczyna od (E)IDE.
Chyba, ze masz bootmanager. Albo czysty system ze SCSI.

> RDLin ~4MB/s? No coz - na ST5850 znajomego copy /b zbior nul/b
> trwal 10s. A "zbior" liczyl sobie 50MB -> 5MB/s.

Nie wierze !!! Niech Twoj znajomy pusci naswoim dysku HDBENCH'a

> Tak w ogole - to dyski SCSI i at-bus, to sa zwykle te same dyski,
> tylko pol elektroniki (te od strony kabla) maja troche inne. Wiec
> osiagi maja takie same. A reszta zalezy glownie od karty w pececie.
> Kiedys dawno Adaptec 1542 mial faktycznie przewage nad PIO at-bus.
> Ale przy nowych magistralach...

                              ... i tak adaptery (E)IDE nie dorownaja
SCSI. Zarowno pod wzgledem szybkosci a juz wogole pod wzgledem
uniwersalnosci.

Rafal

| Raphael Posmyk (Hamburg, Germany) |
| "... carpe diem, quam minimum credula postero..." (Horatius) |
| Please send/reply all to raphael.posmyk_at_hamburg.netsurf.de |