Re: Enhanced IDE kontra ATA-2

Autor: Jan Rychter (jwr_at_itc.pw.edu.pl)
Data: Fri 17 Nov 1995 - 13:52:17 MET

Rafal Posmyk (raphael.posmyk_at_hamburg.netsurf.de) napisal:
: Ciekawostka: ostatnio czytalem, ze odradza sie podlaczania
: na jednym kanale zarowno szybkich (dysk) jak i wolnych urzadzen
: (CD-ROM, streamer). Powodem jest brak mozliwosci tymczasowego
: przerwania raz wydanej komendy (aby ja pozniej na nowo aktywowac)
: lub zmiany kolejnosci w kolejce polecen - tak jak to robi SCSI.
: Powoduje to, ze szybki dysk musi czekac na wolny CD-ROM (ATAPI),
: az ten zakonczy swoj transfer danych. Takie cos, zwlaszcza w
: systemach multitasking, powoduje obnizenie ogolnej performance.
: Nalezy zatem wolnejsze urzadzenie podlaczyc jako master ma np.
: drugim kanale. Jak wczesniej wspomnialem oba kanaly maja osobne
: magistrale sterujace, a wiec do takich systuacji nie powinno
: dochodzic. Ciekawi mnie tylko jak jest z tymczasowam wstrzymaniem
: raz zainicjowanego transferu danych ? Oba kanaly dziela przeciez
: miedzy soba magistrale danych !

  Z tego co ja wiem, to jest nawet gorzej. SCSI pozwala na wydanie
wielu komend wielu roznym urzadzeniom, a nastepnie oczekiwanie na
rezultaty. Ktore sie pierwsze zglosi, zwroci dane. Z IDE wyglada to
tak, ze wysylana jest komenda do jednego urzadzenia i oczekuje sie na
dane z tegoz. Dopiero gdy dane juz dotra, mozna wydac nastepna
komende. Z tego by wynikalo ze faktycznie, CDROM na jednym interfejsie
z dyskiem zarznie totalnie wydajnosc tegoz dysku.
  W domu podlaczylem 2 dyski na 2 interfejsach. Pod linuxem gdy
kopiuje rzeczy z jednego na drugi dziala to WYRAZNIE lepiej.

pozdrawiam,
jwr
Jan Rychter jwr_at_itc.pw.edu.pl
http://www.itc.pw.edu.pl/~jwr jwr_at_icm.edu.pl