Re: Enhanced IDE kontra ATA-2

Autor: Rafal Posmyk (raphael.posmyk_at_hamburg.netsurf.de)
Data: Thu 16 Nov 1995 - 19:28:00 MET

In article <DI56DD.F1q_at_cyf-kr.edu.pl>
from Thu, 16 Nov 1995 15:15:07 GMT
kobr_rmf_at_bci.krakow.pl (Krzysztof M. Obrzud) wrote:

> [...]
> Dlaczego jednak na nowszym sterowniku mam napisane Enhanced IDE.
> Czyzby jednak cos zostalo w nim zmienione aby poprawic wspolprace z
> nowszymi dyskami czy to tylko chwyt reklamowy?

To prawda, ze wlasciwy kontroler znajduje sie na dysku. Karte
(populanie zwana "AT-Bus controler") nalezalo by wiec nazywac
"host adapter". Nie ma tam prawie zadnej "inteligencji".
Troche inaczej jest z EIDE. Tam sa dwa kanaly, do ktorych mozesz
podlaczyc (pro kanal) dwa urzadzenia. Kazdy kanal ma oderebne
magistrale sterujace (ale niestety wpolna magistrale danych).
To troche tak jak dwa AT-Bus host adaptery na jednej karcie.
Jako, ze wisi to wszystko na jednym interrupt'cie musi
istniec logika, ktora rozdziela dostep do magistrali danych
miedzy oba kanaly no i podzial kanalu miedzy urzadzenia master
i slave. Podejrzewam, ze format komend wysylanych do kontrolera
(na) dysku niewiele sie zmienil miedzy IDE i EIDE. Dlatego mozna
podlaczac IDE dyski do EIDE adapterow (jak jest odwrotnie, nie wiem).
Poza tym podejrzewam, ze mogly zminic sie timingi arbitrowania
magistral (sterujacej i danych).

Ciekawostka: ostatnio czytalem, ze odradza sie podlaczania
na jednym kanale zarowno szybkich (dysk) jak i wolnych urzadzen
(CD-ROM, streamer). Powodem jest brak mozliwosci tymczasowego
przerwania raz wydanej komendy (aby ja pozniej na nowo aktywowac)
lub zmiany kolejnosci w kolejce polecen - tak jak to robi SCSI.
Powoduje to, ze szybki dysk musi czekac na wolny CD-ROM (ATAPI),
az ten zakonczy swoj transfer danych. Takie cos, zwlaszcza w
systemach multitasking, powoduje obnizenie ogolnej performance.
Nalezy zatem wolnejsze urzadzenie podlaczyc jako master ma np.
drugim kanale. Jak wczesniej wspomnialem oba kanaly maja osobne
magistrale sterujace, a wiec do takich systuacji nie powinno
dochodzic. Ciekawi mnie tylko jak jest z tymczasowam wstrzymaniem
raz zainicjowanego transferu danych ? Oba kanaly dziela przeciez
miedzy soba magistrale danych !

Rafal

| Raphael Posmyk (Hamburg, Germany) |
| "... carpe diem, quam minimum credula postero..." (Horatius) |
| Please send/reply all to raphael.posmyk_at_hamburg.netsurf.de |