Re: Enhanced IDE kontra ATA-2

Autor: Adam Zams (EMITER_at_elektron.pol.lublin.pl)
Data: Thu 16 Nov 1995 - 15:37:07 MET

> ^^^^
> Tu chyba tez blad - powinno byc 31000 (chyba, ze WD robi setki EIDE)
> ;-)

> Lukasz Bienkowski - lbienk_at_vela.filg.uj.edu.pl
> Uniwersytet Jagiellonski - Wydzial Filologiczny - Coll. Paderevianum
> 31-120 Krakow, al. Mickiewicza 9/11, p. 908, tel. 33-63-77 w. 322

1. ST31220A - jest to nieprodukowany od 2 miesiecy dysk Seagate z
rodziny: Medalist, standard interface'u: FAST ATA-2 (nie FAST ATA).
Model ten zostal ostatnio zastapiony: ST51080A Decathlon (nazywany
tez MedalistSL) i jest kontynuatorem najszybszych (jak na razie)
dyskow IDE (tzn. z interface'm ATA). Poprzednie modele: 545MB oraz
850MB byly najszybszymi (wg CHIP'a) w swoich kategoriach (i okresie).
Dyski te (bylem uzytkownikiem 850-ki a obecnie mam 1.08GB) swa duza
wydajnosc (mam na mysli glownie transfer) zawdzieczaja prawdopodobnie
duzej predkosci obrotowej talerza(y) (5400 rpm).
2. Wracajac do pytania ATA, FAST ATA, FAST ATA-2, Enhanced IDE ?
Standardy te roznia sie przede wszystkim tzw. "maksymalnym
transferem".Oczywiscie chodzi tu o wartosc teoretycznie maksymalna, w
praktyce zalezy ona od kilku innych czynnikow np. karty kontrolera
(sterownika) HDD. Dla poszczegolnych standardow wynosza one
odpowiednio:
ATA: 4.7 MB/s
Enhanced IDE: 11.1 MB/s
FAST ATA 13.3 MB/s
FAST ATA-2 16.6 MB/s
Warto dodac, ze Enhanced IDE byl pierwszym standardem "przelamujacym"
bariere 4.7 MB/s, jednak FAST ATA i FAST ATA 2 wydaja sie byc
bardziej naturalnym rozwinieciem ATA.
Standard FAST ATA (oraz FAST ATA 2) stosuja takze inni producenci
m.in. Conner.
3. Z w/w wzgledow dysk Seagate'a ma mozliwosc uzyskanie lepszego
transferu niz dysk Caviar'a (mowa o dyskach 1GB). Pisze "ma
mozliwosc" bo transfer rzeczywisty dla obu dyskow moze byc
identyczny.
Np. uzytkujac dysk 850MB (Seagate'a) osiagalem transfer: 12.5 - 12.8
MB/s (wg CORE test). Dysk Caviara (kolegi) uzyskiwal transfer ok.
9MB/s.
Na komputerze kolegi transfery przedstawialy sie nastepujaco:
Seagate: 7.3 MB/s
WD Caviar: 7.2 MB/s.