Re: Power Management

Autor: Andrzej Karpinski (KARPIO_at_golem.umcs.lublin.pl)
Data: Fri 27 Oct 1995 - 09:13:53 MET

> Witajcie
> Mam takie pytanie: mam plyte OPTi895P3 Green. Moge ustawic wylaczanie
> IDE i innych po pewnym czasie braku aktywnosci. Czy takie wylaczanie i
> wlaczanie nie okaze sie bardziej kosztowne (wieksze zuzycie elementow)
> od strat energii w przypadku nieprzerwanej pracy.
>
> Moze jakies opinie i doswiadczenia w tej sprawie
> Jarek Wasikowski

to zalezy - ja u siebie mam ustawione wylaczanie wszystkiego po pol
godzinie braku jakiejkolwiek aktywnosci. i twierdze, ze sa to
najlepsze ustawienia, zwlaszcza jesli chodzi o dysk i monitor.
na rozkrecenie dysku potrzeba mniej wiecej tyle energii, co na
nieprzerwana jego praca przez dobrych pare minut. dodatkowo dysk
wytrzymuje tylko jakies 20-25tys cykli rozpedzania po czym wiecej nie
udaje sie go rozkrecic (chyba ze srubokretem...). wniosek - to co
niektorzy robia - czyli ustawiaja wylaczanie dysku po pl minucie mija
sie z celem bo powoduje tylko wzrost zuzycia pradu i dodatkowo
zuzycie dysku oraz spore straty czasu (dysk rozkreca sie te swoje 5-
15s). jesli chodzi o monitor to podobnie - nie nalezy przesadzac.
wyjatek stanowi procesor (nie zuzywa sie w ten sposob), chociaz
power.exe /adv:max powoduje wyrazne spowolnienie wykonywania sie
czesci programow. ja dalem sobie spokoj z regulowaniem predkosci cpu
w ten sposob - po prostu mam guzik i zworke na plycie - jak wcisne
guzik to procesor jest zwalniany :) i nic programowo... rozwiazanie
silowe, ale idealne... apm to straszna rzecz, bo naprawde ciezko jest
to w jakikolwiek sposob kontrolowac... w praktyce najwiekszy zysk
jest na wylaczeniu monitora, potem na wylaczeniu dysku i zwolnieniu
procesora. dpms screen saver po kilkunastu minutach oraz wylaczenie
dysku po jakiejs pol godzinie uwazam za wystarczajace rozwiazania.
poza tym co sie stanie jesli zostawie np. na noc obliczonka, a glupi
power managment zwolni mi procesor po pol godzinie? :) bede tydzien
czekal zuzywajac co prawda polowe mniej pradu w jednostce czasu
zamiast policzyc to przez jedna nocke bez wynalazkow :)
karpio