Re: Idealna plyta glowna

Autor: Marcin Wilk (mwilk_at_cc1.p.lodz.pl)
Data: Thu 19 Oct 1995 - 14:02:34 MET

polonez.man.lodz.pl!man.lodz.pl!pecet napisal:
^^^^^^
jak Ci sie udalo miec taki adres w poczcie?? ;-)

> Mi sie akurat Opti sprawdzilo bardziej niz inne chipsety.

Mialem sporo problemow z plytami z tym chipsetem, choc moze to raczej
wina konstrukcji samych plyt. Moze to troche krzywdzace dla opti, ale
trudno mi zatrzec zle wrazenie, jakie na mnie pozostawily. W kazdym
razie, b. rzadko slychac, zeby ktos ustawial opti w czolowce...

> To ze WinBios wyglada paskudnie to juz inna bajka. Wazne jest to ze
> WinBiosy sa produkowane mniej wiecej od poltora roku, wiec sa raczej
> nowe i maja mnostwo ustawien. Natomiast przy zwyklym biosie mozna
> natrafic na wybryki pozwalajace ustawic tylko date i dysk. Co ciekawe
> spotkalem AmiBios do Pentium z 1992 roku (wtedy chyba jeszcze nie bylo
> pentium?), i faktycznie bardzo ubogi. O wartosci Biosu nie swiadczy
> fakt jak wyglada ale co moze, wiec nie rozpaczajmy nad tym ze
> napisalem WinBios, powiedzmy ze to skreslam i pisze BIOS_Z_BAJERAMI.

OK, nie ma jak BIOS z bajerami (por: AMIBIOS dla Intel Zappa - dla mnie
beznadziejny, zbyt duzo nie zawsze optymalnego "auto" zbyt malo do
pogrzebania). Wole raczej AWARD'a - moze nie ideal, ale jeszcze jest sie
czy pobawic nawet przy Pentium PnP.

> Niby tak, a jak ktos (ja) ma sterownik z zamontowanym procesorem i
> cachem sprzetowym to co? Ma go zamienic na jakies tanie badziewie
> montowane na plycie glownej.

No dobrze - malutka rakieta ;-)
> I tak dobrze jesli sterownik z plyty
> glownej mozna calkowicie odlaczyc, widzialem plyty w ktorych mozna
> wylaczyc tylko drugi kanal IDE, pierwszy byl na stale wlaczony.

Przeciez rozmawiamy o plycie "idealnej" :-)

> Nie sa tez dziwne, taka plyta glowna dla procesora 486 (tez wiem ze
> takie procesory nie istnieja 8-) to cos najnormalniejszego, i mozna ja
> kupic w kazdym sklepie.

Tylko czemu coraz rzadziej mozna spotkac plyty 586 bez EIDE+I/O ?

> Tez lubie bajery w komputerze ale nie na plycie glownej. Sam dosc
> czesto swojego czasu wymienialem plyty glowne i taniej wychodzi jak
> nic na nich nie ma oprocz procesora i paru niezbednych rzeczy.

Mam przeciez na mysli nie gadgety i wodotryski, tylko integralne elementy
kazdej plyty (owe "niezbedne rzeczy") - pytanie tylko: jakie maja byc
> Swoja droga jak dalem rade plycie Compaqa z pamiecia wmontowana na
> stale, sterownikami dyskow, dyskietek, portow najrozniejszej masci,
> nie mowiac o karcie dzwiekowej to oblal mnie zimny pot. [...]

:-) Ale jaka radocha! Co nie znaczy, ze chcialbym takie cos ustawiac
czesciej niz raz w zyciu.

> Kiedys mowiono jak to fajnie ze kazda czesc komputera jest na
> oddzielnej karcie, jaka to innowacja i hit. Jak cos ci sie zepsuje to
> myk, wymieniasz jedna karte i wszystko gra. Co za oszczednosc.
>
> Dzis mowi sie ze tez wymyslono cos REWOLUCYJNEGO, otorz wszystko
> montuje sie na jednej karcie(zwanej plyta glowna). Jak cos sie zepsuje
> to sru, wywala sie ta plyte , wsadza nowa i znowu wszystko dziala. Co
> za oszczednosc czasu. Kolejna innowacja, HEJ

Do EIDE+I/O na plycie przekonalem sie stosunkowo niedawno. Ciagle jednak
patrze mocno podejrzliwie na np. Intel Endeavour, ktora w pelnej wersji
ma zintegrowana karte grafiki S3 Trio64 i muzyczna Vibra 16S...

> Krzysztof M. Obrzud
> kobr_rmf_at_bci.krakow.pl

 Pozdrawiam serdecznie

|      /\/\.\/\/.           Internet: mwilk_at_cc1.p.lodz.pl      |
|     Marcin  Wilk                    mwilk_at_zsku.p.lodz.pl     |
|             Student of Technical University of Lodz, Poland  |