Re: Jaka siec?

Autor: Jarek Lis (lis_at_cyber.ict.pwr.wroc.pl)
Data: Mon 09 Oct 1995 - 18:15:32 MET

konopka_at_lodz2.p.lodz.pl wrote:
: Zamierzamy w naszej firmie zainstalowac siec, aby umozliwic rownoczesna
: prace 3-4 stanowisk korzystajacych ze wspolnych zasobow.
: Moje pytanie brzmi: Czy siec typu peer-to-peer oparta na Windows95
: umozliwi rownoczesne korzystanie z jednego pliku z kilku stanowisk?

Teoretycznie tak, podobnie jak i inne sieci.

: Konkretnie, czy dwaj pracownicy beda mogli jednoczesnie wystawiac
: rachunki korzystajac z tego samego pliku danych?

Hm, to raczej zalezy od tego, jaki masz program do wystawiania
rachunkow. Moze to jest kryptoreklama, ale ostatnio mam dobre
doswiadczenia z praca sieciowa krakowskiego FPP. Tyle ze to program
DOS'owy, i cholernie lubi pamiec podstawowa.

: Czy raczej jest do tego konieczne kupno serwera, jezeli tak, to
: jakie powinien spelniac wymagania? Jakie dodatkowe oprogramowanie
: (procz Win95) jest potrzebne do obslugi sieci z serwerem?

W sumie prywatna opinia: Jesli chcesz miec dobrze dzialajaca
siec, to trzeba wydzielic server lub pogodzic sie z unixem.
Komputer, ktoremu nikt nie przeszkadza w pracy, a w szczegolnosci
nie pracuje na nim z Windows.
Na dzis, to taki server mozesz zapuscic pod
1. Novell, to jest rozwiazanie sparwdzone przez miliony, bez polotu,
     ale solidne. Tyle ze drogie. Bardzo drogie w dluzszej praktyce.
     I nie jest siecia peer-to-peer - wiec w zasadzie komputery
     sa izolowane, tylko komunikuja sie z serverem.
     Za to, dziala chyba najsolidniej, jest bezpieczne.

2. Lantastic, podobnie jak wyzej, ale to jest takze siec peer-to-peer,
    solidnosc mniejsza, bezpieczenstwo tez, za to na serverze
    masz DOS'a i mozes z niego w ograniczonym zakresie korzystac.

3. jakis unix jako server via NFS. No coz, dobre rozwiazanie, jesli
    znajdziesz dobre oprogramowanie na PC.

4. Windows for workgroup lub 95 -
    no coz - jak pisalem klawiatury i myszy uzywac nie mozna - a w ogole
    to system jest tworzony raczej pod zastosowania takie, ze kazdy
    ma swoj prywatny komputer, swoj olbrzymi dysk, a od kolegi
    to sciagnie jakis zbiorek, moze list mu wysle, czy skorzysta
    z jego fax/modemu.

5. Windows NT. skrzyzowanie 4 z 1 - ciagle windows, ale jakby lepsze.
   jakies ochrony plikow itd. Glowny problem - wymagane 16MB ram w serwerze,
   a lepiej 32.

Tak wiec rozwiazanie glownie zalezy od tego jak masz program. Osobiscie
polecam Novela. Moze nie najlepszy, ale dziala przyzwoicie.

Jaroslaw Lis

| lis_at_ict.pwr.wroc.pl | Institute of Engineering Cybernetics |
| tel 48-71-202636 | Technical University of Wroclaw, Poland |
| fax 48-71-203408 or 517398 | |