Re: Unix dla Windziarzy :)

Autor: Zbigniew Zych (zych_at_student.uci.agh.edu.pl)
Data: Thu 05 Oct 1995 - 18:23:08 MET

Gregorio Kus wrote:
> Po pierwsze obrazam sie.
> Po drugie nie za windziarza - ale za to ze ktos mnie za niego wzial.
> (jestem OS/2-owcem)

Inni tez moga poczytac... ;)

> napisanie per analogiam autoexec/config - nie mowi nic gdyz
> config.sys jest ladowany i interperetowany przez cos co mozna
> "per analogiam" nazwac "jadrem DOS'a", natomiast autoexec
> jest ladowany i interpretowany przez COMMAND.COM, ktory jest
> shell'em.

Dobra - /etc/rc (czy tez w Linuxie wszystkie pliki z kat. /etc/rc.d/*)
sa wykonywane spod basha, czyli raczej to odpowiednik autoexec'a
config - to parametry ustawiane przy kompilacji jadra...
(ew. programem rdev - dla Linuxa)

Bash czyta skrypt - i wykonuje komendy, np. uruchamiajac jakis demon,
przy czym demon sie uniezaleznia (uruchamia w tle), a bash czyta
nastepne komendy... az do konca pliku...
(np. ustawia czas na podstawie zegara hardware, ustala adresy sieciowe,
sprawdza file system - fsck - odpowiednik chkdsk)

A jak skonczy czytac - to konczy dzialanie.... I tego Basha co
wykonywal te komendy - juz wiecej nie ma i nie bedzie w systemie.

Po tym pozostaja uruchomione jedynie demony, oraz ustawione parametry
systemu.

> i kiedy uruchamia moj wybrany shell, a jest on inny niz shell
> "startowy" to wystepuje to marnowanie zasobow czy nie? Tzn.
> pal/e/ta mi sie (lub WAL/E/SA mi sie) po systemie ten pierwszy
> shell czy nie? Pisze to zpunktu widzenia faceta ktory ma zamiar
> uzywac Linux jednoosobowo. W multiuser - nie ma sprawy, jakis
> shell startowy trzeba wybrac, a trudno zmuszac wszystkich
> uzytkownikow do akceptacji wyboru dokonanego przez admina.

Nic Ci sie nie paleta, nic nie tracisz....

Zbigniew Zych

--
WWW: http://www.uci.agh.edu.pl/student/infgrp/zych         Zyzio @ IRC
PGP: finger zych_at_ernie.icslab.agh.edu.pl    IRC ADMIN @ irc.agh.edu.pl