Re: Linux Slackware 3.0

Autor: Jan Rychter (jwr_at_itc.pw.edu.pl)
Data: Thu 05 Oct 1995 - 15:24:03 MET

Zbigniew Zych (zych_at_student.uci.agh.edu.pl) napisal:
> Hm... Na razie mialem TYLKO klopoty z tym ELFem....
> Tzn. Slack. 3.0 instaluje sie bez problemow.
> Ale chcialem cos zmienic w jadrze, a tu same problemy:
> trzeba miec extra jadro przystosowane do ELFa

  Jasne - wszystkie 1.3.* juz sa, a do 1.2.* sa patche.

> a ponadto jak zainstalowalem patcha do quoty - to sie juz nie dalo
> skompilowac!!! (linker pisze undefined reference to 'nazwa funkcji',
> przy czym ta funkcja gdzies tam w *.o jest - bo sprawdzilem "recznie".

  No, tu Ci nie pomoge... nigdy nie mialem takich problemow.

> Ale mam prosbe: czy mozesz mnie przekonac do ELFa i do Slack. 3.0?
> Tzn.:
> 1. Czy miales jakies problemy z kompilacja innych programow i jak to
> obchodzisz... (mnie to sie juz trafilo w 2 roznych programach!)

  W zasadzie zadne - trudne jest przejscie na ELF, jak sie ma stary
system. Moj swoje poczatki ma jeszcze za Linuxa 1.0, wiec nie bylo to
proste. Za to jak juz raz dobrze wszystko masz zainstalowane (chodzi
mi glownie o kompilatory i pliki do Imake'a) to dziala jak zloto.

> 2. Czy NAPRAWDE ELF daje mniejsze pliki? Bo jak kompiluje cos takiego:
> main(){printf("Hello, I'm not JB.\n");exit(0);}
> to jednak coff (a.out std) jest zdecydowanie mniejszy....

  Ekhm, nie coff tylko a.out. a.out != coff... A calkiem mozliwe ze
jest mniejszy. ELF nie daje zyskow jako takich. Zyski masz z tego, ze
dowolne ilosci kodu mozesz umieszczac w bibliotekach dzielonych
(DLL'ach).

> Tzn. przy wiekszych (Jak wiekszych?) programach dopiero jest zysk?
> 3. Zysk z zarzadaniem pamiecia, przyznam sie ze nie widzialem specjalnie
> przyspieszenia....

  Trudno powiedziec w ktorym momencie odczujesz roznice. W moim
przypadku jednak dosc szybko to zauwazylem. Przy wspomnianym khorosie,
ale nie tylko. Ogolnie, zyskujesz wtedy gdy jakas czesc programu
mozesz przerzucic do DLLa. Nie musze mowic, ze wtedy jest ona dzielona
przez inne programy... Stad zyski.

> A masz dokumenty, ew. mozesz jakiegos URLa podac?

  http://sable.ox.ac.uk/~jo95004/elf.html
  file://sunsite.icm.edu.pl/pub/Linux/docs/HOWTO/ELF-HOWTO

> I co sadzisz o mojej decyzji - by poki co wrocic do Slacka 2.3 ?

  Bez sensu :-) Ta zmiana i tak nastapi - predzej czy pozniej. A.out
jest formatem przestarzalym, z licznymi ograniczeniami. Robienie pod
nim DLLi to istny horror. Nie bedzie wiecej uzywany - wszystkie
dystrybucje linuxa od tego momentu uzywaja ELFa.

  A podsumowujac: naprawde warto przejsc na ELF. Wielu ludzi narzeka
ze ma z ta zmiana problemy, ale nie widzialem jeszcze takich ktore by
naprawde byly wina formatu czy kompilatora. Ja przeszedlem na ELF juz
dawno, gdy jeszcze byl bardzo beta. Nie zaluje - oszczedzam mnostwo na
miejscu na dysku. I z zadna oficjalna wersja kompilatora nie mialem
problemow.

jwr
Jan Rychter <jwr_at_itc.pw.edu.pl>
http://www.itc.pw.edu.pl/~jwr <jwr_at_icm.edu.pl>