Re: Pytanie typu "PLYTA I PROCESOR"

Autor: Andrzej Karpinski (KARPIO_at_golem.umcs.lublin.pl)
Data: Thu 05 Oct 1995 - 15:41:33 MET

> No, nareszcie ktos to powiedzial :-) Dla dowolnego systemu
> wielozadaniowego (dla Win* oczywiscie te prawa sa inne) dowolne IDE
> oznacza wylacznie spora strate czasu procesora. Poza tym, nawet
> najwspanialszy kontroler IDE nic nie poradzi na to ze IDE nie
> przewiduje kolejkowania komend, czyli w momencie kiedy wyslalismy
> komende do jednego z dyskow i czekamy na dane z niego, to zaden inny
> dysk nie moze nic w tym czasie przeslac. Nawet mu komendy nie mozna
> wyslac.

ej! cache kontroler to potrafi, w dodatku jesli masz dwa dyski
podlaczone do dwoch kanalow ide to mozliwy jest JEDNOCZESNY transfer
z obu dyskow... polecam przestudiowanie dokumentacji od tekrama -
jest dosc dokladna informacja na ten temat (przy okazji wyjasniania
dlaczego drugi dysk podlacza sie do drugiego kanalu ide - de facto do
drugiego kontrolera ide, a nie w systemie master-slawe; dodatkowo
uzyskujemy widoczny przyrost predkosci).

> Kazdy kto wymaga od swojego systemu sporych predkosci powinien kupic
> kontroler SCSI (bus-mastering). Zyska na predkosci (tym wiecej im
> wiecej ma dyskow) i oszczedzi na czasie procesora. I, osmiele sie
> przypuscic (chociaz co poniektorzy mnie za to zniszcza), wyda na to
> mniej niz na kontroler IDE z odpowiednia iloscia cache.

zgoda, ale nie zawsze - zalezy co bedzie chcial robic. poza tym koszt
szybkiego scsi jest wielokrotnie wiekszy niz koszt cache-kontrolera.
po prostu zalezy co chcemy robic. piszac o cache kontrolerze mam na
mysli kontroler z 1-2.5mb cache, wieksze ilosci nie powoduja
widocznego przyspieszenia pracy, natomiast kosztuja slono. sorry -
ale odczyt z ramu bedzie zawsze szybszy niz odczyt z najlepszego
nawet twardziela (oj - moze nie zawsze - ja tam nie wiem co bedzie za
10 lat ;) jak tak patrze pare lat wstecz to dochodze do wniosku, ze
teraz niczego nie mozna nawet probowac przewidywac), a porzadny
kontroler gwarantuje, ze statystycznie na kazde 1000 odczytow, ponad
950 bedzie z pamieci a nie z dysku... czysty zysk! :)
karpio