Re: Transputer i860

Autor: Jan Rychter (jwr_at_itc.pw.edu.pl)
Data: Thu 05 Oct 1995 - 13:28:39 MET

Andrzej Karpinski (KARPIO_at_golem.umcs.lublin.pl) napisal:
> Poniewaz nie chcialbym zaczynac kolejnej wojny slownej, w ktorej nie
> licza sie argumenty proponuje zakonczyc temat...

  No, staram sie argumentowac dosc konkretnie :-)
Zas ten watek przynajmniej ma jedna zalete: popularyzuje nieco
procesor, ktory zdazylem juz troche polubic. I prostuje bledne opinie
na jego temat.

> :) rozrozniam dosc dobrze (chyba) i860 od i960. nie wiem czy wziales
> powaznie moje rozwazania nt. pralki automatycznej - mialem nadzieje,
> ze potraktujesz to tak jak Zyzio, czyli troche z jajem...

  Nie zrozumialem jakos... Nie kazdy ma taki lotny humor :->

> ale faktem
> jest, ze te procesorki (i860) stosuje np. Mylex w kontrolerach dyskow
> czy #9 w kartach graficznych. Swego czasu mozna bylo kupic plytki
> (nawet intela, a chociazby oznaczona numerkiem im4860), ale jakos sie
> nie przyjely, bo w tym samym czasie pojawily sie inne, niewatpliwie
> lepsze rozwiazania.

  O kontrolerach dyskow nigdy nie slyszalem i naprawde uwazam ze ten
procesor sie do tego ZUPELNIE nie nadaje. Zas w kartach graficznych -
swieta racja. Ten procesor byl stworzony do grafiki. Poprawcie mnie
jezeli sie myle, ale slyszalem ze SGI RealityEngine uzywa do
ZBuforowania wlasnie i860. Czterech, jak mi mowiono.

> faktem jest, ze w normalnych warunkach, lepszym rozwiazaniem jest w
> tej chwili zainwestowanie pieniazkow w pentium...

  Chyba ze masz za darmo badz prawie darmo te wlasnie procesory. A
poniewaz wiem, ze sporo takich lezy po szafach w .pl, wiec moze nie
jest to tak calkiem bez sensu ?

> swietnie, a ja staram sie przestrzec czlowieka, ktory tak jak ja
> chcialby zajac sie ta nasza karta. stracilem na to troche czasu i
> cale szczescie ze sobie dalem spokoj - to po prostu nie ma sensu.

  A mozna wiedziec co _zrobiles_ (skoro straciles na to troche czasu)?

> jako urzadzenie wspomagajace inny uklad sterujacy. nie widze nic
> nadzwyczajnego, czasem nawet w takich, wydawaloby sie prostych
> zastosowaniach potrzeba wiekszej mocy obliczeniowej.

  Nadal bede potrzymywal to, co powiedzialem. Jako wyjatkowo trudny w
programowaniu procesor, specjalizujacy sie w przetwarzaniu
zmiennoprzecinkowym i grafice, nie nadaje sie do sterowania.

> no jesli twoje wiadomosci na temat tego procesora ograniczaja sie
> tylko do takich rzeczy, to o czym my tu mowimy? :)

  Nah, podpuszczalem Cie :->

(dla zainteresowanych: nie istnieje wlasciwa odpowiedz na to pytanie.
i860 ma wyprowadzone na zewnatrz 64 bity, rejestry 32bitowe,
adresowanie 32bitowe, ale moze tez laczyc rejestry parami w 64bitowe,
a polaczenie cache danych -> rejestry zmiennoprzecinkowe jest
128bitowe)

  A konczac: nie jestem fanatykiem i860 i nie bede namawiac wszystkich
zeby go nagle kupowali. Jest jednak sporo konstrukcji na nim opartych
ktore leza w szafach zbierajac kurz. A nie mozna odrzucac go na
podstawie tak slabych argumentow jak Twoje. Jest to procesor ktory
potrafi bardzo wiele, ale trudno jest go programowac.
  I jeszcze jedno: nie porownuj go prosze wiecej z Pentium. Jezeli
chcesz porownywac, zgoda, ale bierz do reki arkusz danych pentium i
powiedz mi ile cykli zegara zabiera np. mnozenie i dodawanie
zmiennoprzecinkowe. Napiszemy krotka procedure (np. obliczanie
iloczynu skalarnego) i policzymy w jakim czasie sie wykona na obu
procesorach. To bedzie porownanie. (nawiasem mowiac, mam zapewniona
wygrana :-))

pozdrawiam,
jwr

PS: wlasnie koncze robic GNU assembler na i860. gcc juz jest. Na mojej
liscie dysk. jest czlowiek, ktory napisal sterownik do Linuxa do karty
Microway Quadputer. Nasz sterownik do plyt glownych Hauppauge 4860
bedzie niedlugo... czyli jednak nie wyglada to az tak beznadziejnie :-)
Jan Rychter <jwr_at_itc.pw.edu.pl>
http://www.itc.pw.edu.pl/~jwr <jwr_at_icm.edu.pl>