Re: Transputer i860

Autor: Andrzej Karpinski (KARPIO_at_golem.umcs.lublin.pl)
Data: Thu 05 Oct 1995 - 11:54:36 MET

Hi!
Poniewaz nie chcialbym zaczynac kolejnej wojny slownej, w ktorej nie
licza sie argumenty proponuje zakonczyc temat... Poza tym prywatnie
Cie lubie i nie widze powodu, zeby przez jakis i860 to zmieniac ;)

> To by bylo o tyle trudne ze na jego temat istnieje 1 (slownie:
> jedna) ksiazka :-) (i ~40 stron z ksiazek danych intela).

widzisz, jesli mialbym byc bardzo zlosliwy, to bym sie zapytal, po co
w takim razie rozmawiales z p.Skorzysnkim :) jesli pamietam, miales
ochote na te kilkadziesiat kg literatury nt. i860 ktore leza w szafie
u nas... hm... jedna ksiazka ktora wazy ze 30kg? to chyba olowiane
kartki... ;) piszesz ze jest jedna ksiazka... moglbym wiec
wywnioskowac z tego, ze cala twoje wiedza nt. i860 to wlasnie ta
jedna ksiazka... jesli pzeciwstawimy to kilkudziesiaciu kilogramom
ktore sa tutaj... moze nie bede konczyl :)

> Nie bede powracal do tematu osiagow. Jak skoncze pisac assembler i
> zoptymalizuje pare swoich programow to porozmawiamy.
>
> Osmieszasz sie mowiac takie rzeczy :-) Jak powiedzialy 2 osoby
> przedtem, prawdopodobnie myslisz go z i960, ktory jest stosowany
> powszechnie w drukarkach laserowych, a z i860 nie ma nic wspolnego.

:) rozrozniam dosc dobrze (chyba) i860 od i960. nie wiem czy wziales
powaznie moje rozwazania nt. pralki automatycznej - mialem nadzieje,
ze potraktujesz to tak jak Zyzio, czyli troche z jajem... ale faktem
jest, ze te procesorki (i860) stosuje np. Mylex w kontrolerach dyskow
czy #9 w kartach graficznych. Swego czasu mozna bylo kupic plytki
(nawet intela, a chociazby oznaczona numerkiem im4860), ale jakos sie
nie przyjely, bo w tym samym czasie pojawily sie inne, niewatpliwie
lepsze rozwiazania. A zasada jest prosta - stawia sie fabryke (ew.
jedna z linii produkcyjnych) do klepania ukladow danego typu - w tym
przypadku procesorow... procesory sie klepie przez 2-3 lata, potem
staja sie przestarzale i nie ma na nie zbytu. wiec co sie robi? otoz
klepie sie je dalej, w nieco zmodyfikowanej postaci sprzedajac jako
uklady do innych zastosowan - pozwala to na wykorzystanie
istniejacych linii produkcyjnych i spore oszczednosci. dokladnie tak
samo wyglada teraz sprawa 386 (produkuje sie ze dwie wersje 386,
chyba ex jest oznaczony jesli dobrze pamietam) czy innych.

faktem jest, ze w normalnych warunkach, lepszym rozwiazaniem jest w
tej chwili zainwestowanie pieniazkow w pentium...

> No coz. Ja chce tylko sprostowac Twoje niczym nie poparte krytyczne
> wypowiedzi. A zauwaz ze nie mowie ze jest on najlepszy dla wszystkich,
> tylko staram sie poprawic nieprawde ktora mowisz.

swietnie, a ja staram sie przestrzec czlowieka, ktory tak jak ja
chcialby zajac sie ta nasza karta. stracilem na to troche czasu i
cale szczescie ze sobie dalem spokoj - to po prostu nie ma sensu.
przypomina mi to troche zabawe z moim spectrumem - kolejne wynalazki,
rozszerzenia. po pewnym czasie to byla mocniejsza maszyna niz typowe
at, tylko po co? :)

> O rety, Karpio. i860 sie nie nadaje do sterowania. Ma 1 (jedno!)
> wejscie przerwan, jest architektura RISC, zaawansowany pipelining,
> jest trudny w programowaniu, a zostal stworzony do obliczen
> zmiennoprzecinkowych i grafiki. Naprawde powinienes sie zastanowic co
> piszesz.
> BTW, nie ma tez na nim pojecia stosu. Chcialbym zobaczyc jak chcesz
> taki procesor uzyc do sterowania czymkolwiek :-)

jako urzadzenie wspomagajace inny uklad sterujacy. nie widze nic
nadzwyczajnego, czasem nawet w takich, wydawaloby sie prostych
zastosowaniach potrzeba wiekszej mocy obliczeniowej.

> PS: zagadka dla Karpia: ilu bitowy jest i860 ? :->

no jesli twoje wiadomosci na temat tego procesora ograniczaja sie
tylko do takich rzeczy, to o czym my tu mowimy? :)

proponuje zakonczyc ta kretynska dyskusje - nie chodzi o obrzucanie
sie blotem ale o wnioski - ja twierdze, ze zmarnowanie roku czasu
zeby uruchomic karte z i860 to przegiecie i ze ten czas mozna lepiej
wykorzystac, zwlaszcza ze i tak nikt nie skorzysta z tej (porzadnej i
nikomu nie potrzebnej) roboty...

karpio