Re: Transputer i860

Autor: Jan Rychter (jwr_at_itc.pw.edu.pl)
Data: Wed 04 Oct 1995 - 12:01:48 MET

Andrzej Karpinski (KARPIO_at_golem.umcs.lublin.pl) napisal:
> co nie jest prawda przepraszam? mialem zamiar zajac sie ta karta - z
> wasza pomoca - okazalo sie jednak, ze nie tylko ja nie potrafie tego
> w zaden sposob wykorzystac - wy mowiliscie tak samo :).

  Ech, dokladnie to bylo tak ze Ty wiedziales ze lezy taki u Ciebie w
szafie, a ja cos na niego chcialem zrobic. Wiec dales mi adres szefa.
A tak zeby calkiem sprostowac, to w tej chwili ja robie na niego GNU
assembler, a moj znajomy sterownik do Linuxa.

> i860 jest to
> procesor dosc stary - owszem, byl niezly ale dobrych pare lat temu. a
> czy nic nie wiem na jego temat? w kazdym razie wiem sporo wiecej niz
> to co napisales w swoim liscie - pozwolilem sobie przeczytac pare
> ksiazek (wybaczysz mi to?) na jego temat jeszcze przed rozpoczeciem
> rozmow na temat naszej karty.

  To by bylo o tyle trudne ze na jego temat istnieje 1 (slownie:
jedna) ksiazka :-) (i ~40 stron z ksiazek danych intela).

> cena: wyzsza od typowego komputera z
> pentium, ponadto: kompletny brak oprogramowania oraz: nizsze osiagi
> niz wspomniany pentium - nie wiem czy trzeba cos wiecej, zeby uznac
> to rozwiazanie za malo przydatne do robienia pieniedzy :)

  Nie bede powracal do tematu osiagow. Jak skoncze pisac assembler i
zoptymalizuje pare swoich programow to porozmawiamy.

> btw. i860
> wyposazony w troche dodatkowej elektroniki w jednym chipie jest teraz
> sprzedawany jako sterownik jednoukladowy - nadaje sie swietnie do
> kontrolera dyskow czy pralki automatycznej - jesli kogos interesuja
> zastosowania przemyslowe informatyki, to takze polecam zajac sie
> takimi rzeczami - mozna zarobic sporo kasy na zdobytych
> wiadomosciach.

  Osmieszasz sie mowiac takie rzeczy :-) Jak powiedzialy 2 osoby
przedtem, prawdopodobnie myslisz go z i960, ktory jest stosowany
powszechnie w drukarkach laserowych, a z i860 nie ma nic wspolnego.

> innych zastosowan nie przewiduje, i twoje obstawanie
> przy swoim przypomina troszke fanatyzm fanow microfona :)

  No coz. Ja chce tylko sprostowac Twoje niczym nie poparte krytyczne
wypowiedzi. A zauwaz ze nie mowie ze jest on najlepszy dla wszystkich,
tylko staram sie poprawic nieprawde ktora mowisz.

> wiem ze kupiles plyty z tym procesorem, ale powiedz szczerze - jakie
> masz z niego korzysci (oprucz problemow z wykorzystaniem go)? po
> prostu teraz sa lepsze i tansze rozwiazania, a miejscem i860 sa
> roznego rodzaju sterowniki urzadzen, w ktorych sprawdza sie
> znakomicie.

  O rety, Karpio. i860 sie nie nadaje do sterowania. Ma 1 (jedno!)
wejscie przerwan, jest architektura RISC, zaawansowany pipelining,
jest trudny w programowaniu, a zostal stworzony do obliczen
zmiennoprzecinkowych i grafiki. Naprawde powinienes sie zastanowic co
piszesz.
  BTW, nie ma tez na nim pojecia stosu. Chcialbym zobaczyc jak chcesz
taki procesor uzyc do sterowania czymkolwiek :-)

jwr

PS: zagadka dla Karpia: ilu bitowy jest i860 ? :->
Jan Rychter <jwr_at_itc.pw.edu.pl>
http://www.itc.pw.edu.pl/~jwr <jwr_at_icm.edu.pl>