Re: Pytanie typu "PLYTA I PROCESOR"

Autor: Raphael Posmyk (raphael.posmyk_at_hamburg.netsurf.de)
Data: Wed 04 Oct 1995 - 01:22:20 MET

In article <199510021613.RAA00945_at_malcolm.rmnet.it>
from 2 Oct 1995 17:12:53 +0100
Grego_at_RMnet.IT (Gregorio Kus) wrote:

> ... Nie istnieje
>sposob powiedzenia sterownikowi "cache": >>hej, stary, to zostaw na
>stale, bo nalezy do kernela i jeszcze ci sie przyda<<.

Niestety, tu panuje teoria prawdopodobienstwa :-)

> ... Kazdy dlugi
>ciag instrukcji i/lub dostep sekwencyjny do pamieci danych (zalezy od
>tego czy cache jest wspolna czy dzielona miedzy instrukcje i dane)

"2 level cache" nigdy nie jest dzielony na dane i instrukcje.
W cache siedza "dane", a czy beda przez procesor interpretowane jako
instrukcje czy tez dane nie zalezy od organizacji i zarzadzania
pamiecia cache.

Chyba dopiero Pentium ma podzial na cache instrukcji i danych, ale
to i tak jest "1 level cache" (czyli nie jest tematem dyskusji)

>powoduje "wymazanie" z cache'a zapamietanych danych, a wtedy kazde
>odwolanie do kernela, lub zmiana otoczenia w wyniku timeshare'ingu
>powoduje wczytywanie z RAM'u.

Wydaje mi sie, ze powinnismy tu rozroznic miedzy systemami
multitasking (w sensie Un*x SYSV) i multithreading (w sensie BSD Un*x,
albo OS/2). Roznica polega na tam, iz overhead przy przelaczaniu
(taskswitch) procesow jest wiekszy niz przy zmianie watku.

> [...]
>zdziwienia. W koncu programy skladaja sie glownie z petli (w sensie: w
>czasie wykonywania dowolnego programu, procesor spedza wiekszosc czasu
>w petlach), a kazda petla wystarczajaco krotka aby sie zmiescic w
>cache'u zostanie przyspieszona, o ile oczywiscie w miedzyczasie nie
>zadziala time sharing zmieniajac aktywny proces. Wszelkie badania
>ilosciowe sa tu ogromnie trudne, wystepuje masa czynnikow
>dynamicznych, zaleznosc od rodzaju uzywanych aplikacji itd. Fakt
>jednak pozostaje faktem - wielozadaniowosc zmniejsza wplyw wielkosci

Tu sie z toba zgadzam. Powiedzilbym wiecej - *teoretycznie*
obecnosc pamieci cache w systemach wielozadaniowych pogarsza
performance, ale ...

> ... Stad wysilki producentow zmierzajace do
>przyspieszenia RAM'u, ktore nie mialyby sensu gdyby wspolczynnik
>trafien byl bardzo duzy. Wchodzace w uzycie pamieci EDO to tylko jeden
>z przykladow, ...

Hm, co masz w tej chwili na mysli ? strategie cache, czas dostepu,
nowe rozwiazania hardware'owe ...

Rafal
| Raphael Posmyk (Hamburg, Germany) |
| "... carpe diem, quam minimum credula postero..." (Horatius) |
| Please send/reply all to raphael.posmyk_at_hamburg.netsurf.de |