Re: Shell for Linux

Autor: Zbigniew Zych (zych_at_student.uci.agh.edu.pl)
Data: Tue 03 Oct 1995 - 17:09:22 MET

Gregorio Kus wrote:

> Dziekuje za odpowiedz
> Dlaczego jednak dotyczy ona tylko 2 shelli?
> czy na Linuxie nie ma innych?
> co z kornem?

Bo (IMHO) tylko one sie licza... ;)
Sa oczywiscie zsh, ksh i np. ash (total uboga wersja sh)
ale to uzywaja chyba wylacznie maniacy... ;)

Jak dla mnie to BASH zapewnia wszystko o czym marze...
Mam aliasy, historie ,,w strzalkach'', TABkey ....

> co gorsza:
> :-(
> myslalem ze jest mozliwosc wyboru, gdzies w plikach czy zmiennych
> konfiguracyjnych.

A co Ci to przeszladza? System startuje, uzywa ,,se'' basha, a na koncu
dostajesz login'a, i jak sie zalogujesz - to masz shella tego co masz
podanego w /etc/passwd.

> Jezeli zglasza mi sie bash i z niego dopiero odpalam innego shella
> to marnuje czesc zasobow systemu?
Niewatpliwie... troche pamieci...
Ale przy starcie systemu nie ma tu problemu. Bo jak sie ,,startup''
zakonczy - to pamiec zostaje zwolniona, i uzytkownik pracuje juz na
,,wolnym'' sprzecie.

Ponadto: wiekszosc shelli jest w standardowym pakiecie Linuxa
(np. Slackware). Czyli bierzesz, instalujesz i masz basha, a jesli
chcesz np. korna, to przy instalacji musisz podac, ze dodatkowo chcesz
tez korna - i tyle.
Jak masz dysk np. 400MB na Linuxa - to zainstaluj sobie wszystk oi juz!
:)

Zbigniew Zych

--
WWW: http://www.uci.agh.edu.pl/student/infgrp/zych         Zyzio @ IRC