Re: Pytanie typu "PLYTA I PROCESOR"

Autor: Michal Trojnara p.1310 (MTROJNAR_at_soi.riviera.pw.edu.pl)
Data: Mon 02 Oct 1995 - 19:02:59 MET

// Raphael Posmyk (raphael.posmyk_at_hamburg.netsurf.de) napisal:
// > >W programach pracujacych w srodowisku
// > >multitasking, multithread wielkosc cache'a traci mocno na znaczeniu -
// > >zbyt czesto nastepuje przelaczenie otoczenia i procesor pracuje znow z
// > >szybkoscia dostepu do glownego RAMu, ktora staje sie w tej sytuacji
// > >drugim (po jej wielkosci) waskim gardlem systemu.
// > Ja tez tak myslalem. Logicznie rzecz biorac wszystko OK.
// > Pospieszylem wiec do BIOS-SETUP i deaktywowalem "2 level cache".
// > Ku mojemu zdziwieniu system (Linux) stracil ok 30% na szybkosci
// > (subjektywne wrazenie, nie potwierdzone bench'ami). Nie mozna
// > tu tez zwalac winy na np. swapping. Mam 32MB i obserwowalem
// > swapp-partition - byla nie ruszona :-!
// Z moich doswiadczen wynika dokladnie to samo.
// To twierdzenie o cache tracacym znaczenie przy wielozadaniowych
// systemach odnosi sie niestety tylko do systemow wielozadaniowych w
// cudzyslowie (Win*). Pod Linuxem faktycznie cache ma spore znaczenie -
// jezeli nie procesy to przynajmniej czesc czesto wykonywanego kodu
// jadra, listy procesow i np. tabela stron moga sie w nim zmiescic, a to
// juz ma spore znaczenie.

W oryginalnym liscie chodzilo o "wielkosc" a nie "obecnosc" cache.
Miarodajnym testem byloby tutaj zatem chyba sprawdzenie efektywnosci
systemu np. ze 64-128 i z 512KB cache.

* Michal Trojnara (mtrojnar_at_ia.pw.edu.pl) *
* GOD BLESS YOU! *