Re: PCI vs. VLB /zwlaszcza na 486/

Autor: Andrzej Karpinski (KARPIO_at_golem.umcs.lublin.pl)
Data: Wed 23 Aug 1995 - 19:23:06 MET DST

> *^*^*^*^*^*^*^*^*^*^
>
> Moim zdaniem jestes w straszliwym bledzie. Proponowac komus zakup
> przestarzalego VLB? Brr..

juz troche napisalem, wiec bedzie krocej - pomine to o czym juz
mowilem.

jesli VLB jest przestarzale, to i 486 tez... jesli kupujesz pentium,
to z PCI - nie pisalem inaczej, a jesli juz przestarzaly procesor, to
czemu nie z przestarzalymi kartami? :)

> Chyba nigdy nie miales problemow z "walacymi" sie kartami na VLB
> Ja dosc czesto zmienialem konfiguracje i to ciagle dostrajanie plyty a
> konkretnie lokal bas'u doprowadzalo mnie do szalu.
> Zawsze przy nowej karcie grafiki powstawalo pytanie ruszy na 50 czy nie
> ruszy?

mialem problemy juz przy 40 - wine jednak ponosily marnej jakosci
karty, a nie sam VLB. Zauwaz, ze przy wiekszej czestotliwosci pracy
podobne problemy beda wystepowac przy PCI, a obnizenie czestotliwosci
pracy powoduje niemale obnizenie wydajnosci.

producenci zwykle wyraznie zaznaczaja, ze udalo im sie zrobic
produkt, ktory poprawnie pracuje przy 50MHz - pare razy o tym jest
napisane w dokumentacji, jesli producent przewidzial, ze karta bedzie
to potrafila - i rzeczywiscie tak jest. Nie mozesz winic VLB za to,
ze niskiej jakosci karta graficzna (made by NN) nie chce pracowac
poprawnie...

> [...]
> sie nie zre.
> W tej chwili mam plyte 4xPCI i 5xISA i to mi wystarcza:
> 1) Amd DX4-100 (2x50)
> 2) Tekram PCI
> 3) Phantom 32 PCI
> 4) SB Pro (ISA 1)
> 5) CDROM Teac 4x (chodzi na kontrolerze SB)
> 6) Kontroler do Streamera (ISA 2)
> 7) I/O (ISA 3)
> Zostaja ewentualne 2 karty na dodatkowe rozszerzenia.
> Poza tym pomysl co zrobisz z tymi "wspanialymi" kartami VLB kiedy
> zechcesz miec Pentium (ja nigdy) lub K5 vel K86 (O tak :-))

procesor 50/100 - czyli zachodzi sytuacja o ktorej pisal Wojtek -
25MHz PCI... nie wiem czy to ma sens... Co do upgradow - juz pisalem -
i tak bede musial wymienic wszystkie karty! a w plyte 486 mozna
wlozyc p24t 33/83 i chyba przez najblizsze 2-3 lata, bedzie to szybki
sprzet...

> Ale to w zwiazku z tym ze jest gorsze (chociazby brak Bus Matering'u

> Sprobuj wszadzic dwie karty typu master i zaczniesz odczuwac brak "Bus
> Mastering'u"

Nie pisalem ze jest lepsze... pisalem ze ma wiekszy sens w przypadku
486.

W sprawie Bus-Masteringu - ogolnik: ile % uzytkownikow chociazby wie
co to jest i wykorzystuje to? ;)

> Wlasnie dlatego przy ewentualnej zmianie na cos lepszgo otworzysz
> szeroko okno i wziut karty na VLB

a lepiej bedzie z mocno podstarzalymi kartami PCI, ktore i tak nie
beda pracowaly w nowej plycie (pisalem dlaczego) - otwierasz szeroko
okno i wziut karty na PCI ;)

> Bzdura.. Straszna bzdura Staly transfer niezaleznie od typu procesora to
> zaleta PCI a nie wada
>
> A jakie to karty potrzebuja transferu 0.5Gb (no moze z wyjatkiem grafiki
> choc i to mozna dyskutowac

1) to troche ograniczanie sie... jak mowilem - kolejna isa... nie
przecze, ze staly transfer to zaleta, ale do pewnego momentu (patrz
isa - tez staly transfer)

2) 0.5gb jest potrzebne wlasnie przede wszystkim do grafiki. moim
skromnym wlasnie to najbardziej widac w realnej pracy. czasem
producenci o tym zapominaja (vide s3 864, mga2, weitek p9101) -
tworzac naprawde niesamowicie szybkie akceleratory, a pozostawiajac
troszke z tylu predkosc operacji cpu na pamieci ekranu. nie da sie
wyeliminowac zupelnie "malowanek" procesorem, powiem wiecej - jest
ich wiekszosc. zgoda: przy cad'ach akceleratory sie sprawdzaja, w
wielu innych rzeczach tez, ale chyba niezupelnie tedy droga...
wole uzywac szybkiego tsenga w32p, ktory stosunkowo powoli (w
porownaniu np. z s3 864) sobie akceleruje, ale dzieki ktoremu procesor
moze kilkakrotnie szybciej przesylac dane do pamieci ekranu.
zreszta tutaj akurat nie ma regul - w roznych aplikacjach jest
roznie. generalnie jednak nalezy pamietac, ze wiekszosci operacji nie
da sie wykonac samym tylko akceleratorem. (znow prosze zwrocic uwage,
ze NIE napisalem ze w32p jest lepsze od mga2 czy p9101...).

> (chyba ze ktos ma > nedzne karty, ale mozemy to pominac), np. 40.. 50 - sa takie
> I masz tak ze dwa miesiace dobieranie kart ktore chodza na 50 a potem
> jeszcze tylko mieciac strojenia plyty i juz ...... nie chodzi :-)

nie, jak chcesz to podam ci kilkanascie typow kart, ktore w 100%
pojda z 50MHz VLB - nie ma problemu. Nic nie trzeba stroic,
kombinowac - wkladasz i naprawde dziala!

> Nigdy nie widziales procesorow ktore nie chodza najlepiej z VLB?
> Poza tym jest to moim zdaniem kwestia plyty a nie porcesora

widzialem... 386DX, Pentium... ale pisalismy o plytach 486
(przypominam)

> 1) Grafika
> 2) Kontroler AT BUS / EXTENDED AT BUS
> 3) Kontroler SCSI
> 4) Karta sieciowa

wiekszosc uzytkownikow nie potrzebuje SCSI i karty sieciowej. poza
tym istnieja kontrolery zintegrowane: scsi + siec, wlasnie dla vlb :)
to chyba zalatwia sprawe (wlasnie po to (a moze dlatego) zostaly
pomyslane jako zintegrowane).

> Udalo Ci sie jak?
> Ja moge tylko 2x50 lub 3x33

Wojtek ci napisal jak :)