Re: PCI vs. VLB /zwlaszcza na 486/

Autor: wojtekp_at_tch.waw.pl
Data: Wed 23 Aug 1995 - 18:54:05 MET DST

Heya,

> jesli VLB jest przestarzale, to i 486 tez... jesli kupujesz pentium,
> to z PCI - nie pisalem inaczej, a jesli juz przestarzaly procesor, to
> czemu nie z przestarzalymi kartami? :)

No ale chyba mozna ludzi zaczac przyzwyczajac do innosci ...

Mam to samo. Pracuje praktycznie tylko na Linuxie i on zaczyna lubic pci (po
prostu karty sie zglaszaja same, nie trzeba w nich grzebac)

> procesor 50/100 - czyli zachodzi sytuacja o ktorej pisal Wojtek -
> 25MHz PCI... nie wiem czy to ma sens... Co do upgradow - juz pisalem -
> i tak bede musial wymienic wszystkie karty! a w plyte 486 mozna
> wlozyc p24t 33/83 i chyba przez najblizsze 2-3 lata, bedzie to szybki
> sprzet...

Eeee, jak by tu powiedziec. Podwazam sens kupowania p24t. Mowie z pelna
swiadomoscia tych slow. Zysk na predkosci jest co najmniej znikomy w
porownaniu z cena. Przyklady:

[to nie jest reklama]
Intel dx4 $199
Intel dx4 OVR $275
Pentium 90 $399
Pentium OVR (25/83) $479
[koniec]

Rozumiem, ze ceny dla niektorych moga byc wysokie, ale sa to ceny dla tzw.
end-usera (czlowiek z ulicy, street_price). Wazny jest raczej stosunek cen.
Jak widac porownanie z pelnymi modelami, a OVR nie dorownuja im.

> Nie pisalem ze jest lepsze... pisalem ze ma wiekszy sens w przypadku
> 486.

To ja napisze tak: vlb nie ma sensu dla Pentium.

> a lepiej bedzie z mocno podstarzalymi kartami PCI, ktore i tak nie
> beda pracowaly w nowej plycie (pisalem dlaczego) - otwierasz szeroko
> okno i wziut karty na PCI ;)

Sorry, ale jak do tej pory to intel twierdzi za ma wszystko byc ok. Na
podstawie tego ze maja one rozmawiac z plyta i ustalac wszystko, to powinny
wynegocjowac takie warunki pracy, aby jej bylo dobrze :) Ponad to intel
przewiduje pewne ciekawe aspekty plyt pci: niektore karty maja byc tylko
3.3v i detekcja ma byc sprzetowa (rozne naciecia na plytce).

> nie, jak chcesz to podam ci kilkanascie typow kart, ktore w 100%
> pojda z 50MHz VLB - nie ma problemu. Nic nie trzeba stroic,
> kombinowac - wkladasz i naprawde dziala!

Potwierdzam, da sie znalezdz wiele takich modeli.

> wiekszosc uzytkownikow nie potrzebuje SCSI i karty sieciowej. poza
> tym istnieja kontrolery zintegrowane: scsi + siec, wlasnie dla vlb :)
> to chyba zalatwia sprawe (wlasnie po to (a moze dlatego) zostaly
> pomyslane jako zintegrowane).

No sorry, ale ja jestem wielkim przeciwnikiem takiego kombajnu. Bardzo dobry
i markowy kontroler SCSI kosztuje kilkaset $ a karta sieciowa kosztuje ~$200
(cena na karte pci). Nie podejme sie laczyc tych urzadzen.
A tak przy okazji, skoro max dla vlb jest 3 sloty to czy myslisz ze jak
wloze 3 zintegrowane kombajny (jak znajde tyle roznych) to procesor bedzie
sie czul fajnie ???

A jesli chodzi o SCSI to moge polecic w ciemno. Dawno nie pamietam zebym
musial zastanawiac sie nad modami, trybami ... Jedyne co musze wymyslec to
niepowtarzalny numer i juz. O zewnetrznych urzadzeniach juz nie wspomne.

> Wojtek ci napisal jak :)

Powtorze: to potrafi tylko intel, tj. 2, 2.5 i 3. A amd tylko 2 i 3.

> karpio

                                                               Wojtek

Computers are not intelligent. Wojtek Piecek
They only think they are. UNIX Administrator
e-mail: <wojtekp_at_tch.waw.pl> or <wojtekp_at_batory.waw.pl>