Re: <predkosc skladaka - ludzie!! zmieniajcie subject!!!>

Autor: Andrzej Karpinski (KARPIO_at_golem.umcs.lublin.pl)
Data: Sun 20 Aug 1995 - 20:28:54 MET DST

hi!

> Ochyda? Nie powiedzialbym. Compaq mojego znajomego, bazowany na 486dx2/66
> jest szybszy od wielu squadaqw ( :) ) z Pentium 66 w srodku.

oo... to dokladnie odwrotnie niz u mnie :) moj skladak bazowany na
UMC U5S/40 jest widocznie szybszy od wszystkich firmowych DX4/100
i Pentium 60/66. wszystko zalezy od tego, jakie elementy
dobierzesz... wiekszosc skladakow to:

a) obudowa mini-tower a w niej:
b) marnej jakosci plyta glowna z wolnym cachem (czesto bez write-back
   i podzialu na kilka niezaleznie obslugiwanych czesci), wolnymi
   pamieciami (70, 80ns), biosem z nieco innej plyty, zle ustawionymi
   zworkami i parametrami w setupie. czasem plyta posiada sloty lb,
   czesto niestety nie wykorzystywane.
c) kontroler dyskow isa-ide, bardzo rzadko vlb-ide (od poprzedniego
   rozni sie jedynie tym, ze jest drozszy i zatrzymuje procesor
   podczas transmisji, no i wymaga ustawienia dodatkowych cykli ws,
   co moze skutecznie spowolnic np. karte graficzna wlozona tez w
   slot lb).
d) karta i/o (czasem zintegrowana z kontrolerem dyskow z poprzedniego
   punktu) bez FIFO i z jednokierunkowym LPT.
e) karta graficzna trident 8900 lub 9000 z 512kB RAM, jesli
   uzytkownik jest wybitnym gieldo-znawca komputerow to z 1MB RAM...
   Ostatnio czasem spotyka sie rozwiazania z nowymi Tridentami lb lub
   kartami cirrus logic, miro lub podobnymi, niewiele lepszymi od
   wspomnianego wczesniej tridenta (ktory byl swietny, ale w 1986r
   kiedy go zaprojektowano, choc i wtedy np. tseng robil znacznie
   lepsze karty za niewiele wieksze pieniadze).
d) dysk twardy conner, samsung, alps lub podobny - poniewaz jest
   prawie milion tanszy od znacznie szybszych napedow wyzszej klasy.

calosc jest oczywiscie z mierna dokumentacja, miernym monitorem,
nalepka "Intel Inside" (nawet jesli w srodku akurat siedzi AMD...),
znakiem jakosci "B", "Microsoft Windows Compatible" itp. Nalezy
zwrocic uwage na bardzo zla jakosc podzespolow, celowe dobieranie
przez sprzedawcow tanszych elementow (co jest rownoznaczne z miejsza
predkoscia). 100% komputerow mozna znaczaco przyspieszyc jesli sie
usiadzie z porzadna dokumentacja, pakietem porzadnych programow
testujacych i porzadnie skonfiguruje setup i ew. troszke poprawi
config.sys (nie nalezy do rzadkosci wylaczony zewnetrzny (a czesto
nawet wewnetrzny - a jakze!) cache, normalna rzecza jest wylaczanie
transmisji w trybie brust, normalna rzecza jest wstawianie
dodatkowych cykli ws (bo pamieci wolniejsze i inaczej wyskakuja
bledy), normalna rzecza jest wylaczanie shadow bios i cacheowania
bios (bo akurat ten model karty nie pracyje poprawnie jesli jest to
wlaczone) i cala masa innych kretynizmow).

musze stwierdzic, ze porownanie z hp, dellami, ambrami, acerami,
dtkami i gateway2000cami wypadalo zdecydowanie na korzysc mojego
urzadzenia - pracowalo sie widocznie szybciej niz na firmowych
komputerach mimo, iz mialy o klase lepsze procesory no i odpowiednio
wyzsza cene. oczywiscie czesc operacji wykonywala sie z zalozenia
wolniej (trudno np. porownywac zmienny przecinek z pentium90 i umc
u5/40... roznica jest ponad tysiackrotna i niewiele mozna tutaj
zrobic), ale komputer jako calosc zachowywal sie znacznie lepiej (mam
tu np. na mysli czasy reakcji, predkosc wyswietlania, czas
uruchamiania aplikacji itp rzeczy ktore wlasciwie decyduja o
komforcie pracy - wiekszosci userow w zupelnosci wystarczylby 386dx40
jesli chodzi o moc obliczeniowa (a nawet i gorsza maszyna) - byle by
tylko wspomniane wczesniej operaacje wykonywaly sie bardzo szybko
(za co odpowiada w wiekszosci wcale nie procesor!).

czyli podsumowujac: generalnie jakosc skladakow jest zla, a czasem
bardzo zla, co bezposrednio odbija sie na predkosci pracy. nie mozna
jednak uogolniac, ze kazdy skladak bedzie wolniejszy od komputera
firmowego. mozna (za cene nizsza niz cena komputera markowego) zlozyc
naprawde dobrego skladaka - jeden warunek: cena nie moze byc jedynym
kryterium zakupu a sprzedawca jedynym doradca... polecam myslenie
(zawsze dobrze robi - nie tylko podczas zakupow sprzetu), i uwazne
analizowanie wszystkich zastrzezen (zawsze jest choc troche racji w
nich).

na zakonczenie deklaruje swoja pomoc, dla kazdego, ktory chcialby
dobrze zlozyc sprzet i (jesli ktos wyraza taka chec) zapraszam do
potestowania i popracowania na niezlym skladaku (jest troche
programow uzytkowych, pare kompilatorow, kilkadziesiat programow
testujacych, takze os/2 (ostatnio znajomi wpadli na taki pokazik i...
byli zaskoczeni tak komputerkiem jak i samym osem - zeby bylo
dokladniej to powiem ze byl to Krzysio Mlynarski z zona (pozdrawiam
ich przy okazji)).

pozdrawiam
karpio

ps. moze bysmy wreszcie zaczeli mowic o tym, o czym miala byc ta
lista czyli troszke o sprzecie, systemach, moze troszke o aplikacjach
(ale nie za duzo)... jak na razie to jest troszke nudnawo.