Kolekcjonerstwo a nekrofilia...

Autor: Andrzej Pełka <U238_at_wp.pl>
Data: Sun 26 Aug 2007 - 02:33:11 MET DST

Niejednokrotnie pojawiały się na naszej grupie pytania i odpowiedzi
dotyczące ewentualnych zagrożeń związanych z kolekcjonowaniem
minerałów, zwłaszcza tych promieniotwórczych. Dzisiaj proponuję
Wam coś z tego samego cyklu, ale w całkowicie odmiennym ujęciu.

Spotykaliście się z tym zapewne już nie raz: "Zajmuje sie nekrofilią,
kolekcjonuję trupki"... Błędem byłoby jednak sądzić, że rzecz cała
sprowadza się do kolekcjonowania skamieniałości, bo nie tylko o to
tu chodzi. Pora na parę słów o nekrofilii w szerszym wymiarze... :-)

Za nic nie potrafię sobie przypomnieć, gdzie zetknąłem się z tematem,
tak więc trudno mi będzie powołać się na jakieś źródło, ale spróbuję
go odtworzyć na miarę tego, co zdołałem zapamiętać. Nekrofilia w jej
ogólnym ujęciu, to ludzka namiętność do tego wszystkiego, co martwe.
Jednak pojęcie to nie musi oznaczać tylko seksualnej dewiacji (a tak
najczęściej bywa rozumiane) i można je rozszerzyć daleko poza sferę
seksualności człowieka. Tu autor opracowania z którym miałem okazję
się zapoznać, wprowadził pojęcie człowieka o osobowości nekrofilnej,
analizując ją właśnie na przykładzie kolekcjonera. Podstawową cechą
osobowości nekrofilnej ma w jego opinii być dążenie do sprawowania
pełnej kontroli nad przedmiotem (przedmiotami) fascynacji owładniętej
tą przypadłością osoby. Podobno poczucie szczęścia odnajduje ona
przede wszystkim w gromadzeniu przedmiotów i potrafi wypracować
swój osobisty stosunek wyłącznie do rzeczy znajdujących się w jej
posiadaniu. Tracąc je, równocześnie jakby traci kontakt z otoczeniem
i przeżywa stratę jako dotkliwą dolegliwość. Nieustannie poddaje więc
zgromadzone przedmioty pełnej kontroli, porządkuje je, systematyzuje
wiedzę o nich. Jednocześnie zdobywanie wciąż nowych przedmiotów
staje się obsesją jej życia. :-) Jak z tego widać przesadna "miłość" do
rzeczy może nas, kolekcjonerów i zbieraczy, niekiedy stawiać w dość
niekorzystnym świetle. Może warto byśmy o tym pamiętali porządkując
nieustannie nasze zbiory i układając je po raz n-ty w pudełeczkach.
W końcu nigdy tak naprawdę nie wiemy, co groźnego czyha na nas
za kolejnym zakrętem, naszego skądinąd sympatycznego hobby. :-)

                                                          Andrzej

             http://pl.youtube.com/watch?v=2iuuv_1TPYo