Re: Strzegom

Autor: Andy <andyk_at_spunge.org>
Data: Mon 20 Aug 2007 - 14:52:38 MET DST

> Praktycznie nie używa się tu materiałów wybuchowych, a jedynie
> palniki, którymi "wypala" się bloki. Drugą powszechnie stosowaną

A jaki rodzaj palnika sie stosuje i na czym to polega?
Zwykly acetylenowo-tlenowy i wytapia sie nim skale?

> metodą jest wiercenie rzędów otworów, do których wsypuje się
> specjalny materiał, który na skutek zwiększania swojej objętości
> powoduje pękanie skały.

A co to za specjalny material? Moze bentonit?

Widzalem jak mi sie zdaje trzecia metode, gdzie jakimis przecinakami co
10 - 20 cm wbijano sie w blok skalny na calej dlugosc bloku jaka chciano
odseparowac, az ten w koncu odseparowywal sie od
reszty litej skaly.
Wydawalo mi sie, ze kiedys to byla najpospolitsza metoda.
Czy sie myle?

> [...]
> najczęściej tzw. szpice (kryształy kwarcu). W związku z bardzo nikłą
> świadomością "mineralogiczną" górników spora część okazów ulega
> zniszczeniu już po wydobyciu - niezapakowane okazy transportowane w
> plecaku czy bavenit "zmywany" jako "zbędna wata" to normalne
> praktyki. Jako przykład może posłużyć opowieść jednego z górników z
> kłm. Zimnik. Po odwiedzinach w jego domu gdzie wszędzie leżały
> fragmenty "waty bavenitowej" zapytany o znalezisko górnik
> odpowiedział - "Tej waty to było tyle zrobiłem sobie z niej
> "poduszkę" jak siadałem na skale aby zjeść śniadanie...".

Czy Spirifer nie zastanwial sie jak zaradzic temu marnotrawstwu?
Moze Spirifer powinien jakies zbiorowe pogadanki dla gornikow
organizowac, zeby zwiekszyc ich swiadomosc mineralogiczna?
A moze moglby nawiazac wspolprace z wlascicielami kamieniolomow, zeby moc
oficjalnie takie okazy pozyskiwac?

ak