Re: O zgrozo !!! Manifest Pełki.

Autor: Tomek Praszkier <pra_tomek_at_poczta.onet.pl>
Data: Tue 07 Aug 2007 - 21:36:49 MET DST

> Btw - mi³e z Twojej strony by³oby streszczenie proponowanych
> publikacji, oczywi¶cie z zachowaniem praw autorskich i powo³aniem
> siê na ¼ród³a, mo¿e jaki¶ w³asny komentarz:)?

Wydaje mi siê, ¿e nie mam sensu streszczaæ tekstu Thompsona - kto
bedzie chcia³ to przeczyta - chêtnie natomiast napiszê co jest dla
mnie najwa¿niejsze w okazach.

Piszê "z g³owy" i nigdy nie próbowa³em tego a¿ tak bardzo
usystematyzowaæ, ale chyba warto. Zrobiê to bardzo skrótowo.

1. My¶lê, ¿e najwa¿niejsza jest estetyka okazu (tak samo uwa¿a chyba
wiêkszo¶æ kolekcjonerów). Co rozumiem pod pojeciem estetyki? Przede
wszystkim kompozycje okazu - wzajemne u³o¿enie kryszta³ów i matriksu
- oraz barwê. Myslê, ¿e to w³a¶nie estetyka odró¿nia zwyk³y okaz od
"dobrego okazu". ¯eby podaæ przyk³ad mo¿emy sobie wyobraziæ 2 okazy
z Machowa - obydwa tej samej wielko¶ci, obydwa nieobite, obydwa
z³o¿one z celestynu i siarki. Tylko, ¿e jeden z nich jest
"trawnikiem" drobnego bia³ego celestynu z kryszta³kami siarki -
zupe³nie p³aski; a drugi ma dwa dominujace kryszta³y miodowego
celestynu z kryszta³ami siarki na nich zawieszonymi. Trudno to opisaæ
- ³atwiej oddaæ na zdjêciu (dla tego moim zdaniem warto ogl±daæ dobre
okazy i fotografie).

2. Niezwykle istotna cech± jest stan zachowania okazu - jak wszyscy
wiemy ubity centralny kryszta³ - choæby by³ nieiwem jak piekny -
dyskwalifikuje okaz. To samo tyczy sie kryszta³ów pobocznych a nawet
matriksu. trzeba jednak pamietaæ, ¿e to nie stan zachowania jest
najwa¿niejszy - wiekszo¶c nieobitych okazów to nadal okazy s³abe.

3. Wielko¶æ kryszta³u - cecha bardzo istotna ale i bardzo wzgledna -
tzn, czym innym jest "du¿y" kryszta³ kwarcu a czym innym "du¿y"
kryszta³ euklazu. Tak wiêc oczywiscie im wiekszy tym lepszy, choæ
czasem wa¿niejsza jest proporcja np. do matriksu. Warto te¿ zaznaczyæ
¿e wielko¶c samego okazu nie jest zalet± - np. du¿y kawa³ wapienia z
ma³ymi kryszta³kami celestynu - du¿o lepiej bedzie sie prezentowa³
podzielony na kawa³ki, gdzie kryszta³y bêd± proporcjonalne do matriksu.

4. Ciekawe cechy kryszta³u/ów - my¶lê tu o takich cechach jak np.
niezwyk³e bli¼niaki czy szkieletowe kryszta³y - np. galena w
zbli¼niaczeniach wed ³ug prawa spinleowego jest bardziej interesujaca
od zwyk³ej galeny tej samej wielko¶ci.

5. Rzadko¶æ minera³u i w drugiej kolejno¶ci rzadko¶æ lokalizacji.
Je¿eli chodzi o rzadko¶æ minera³u to wiadomo o co chodzi (osobiscie
na pierwszym miejscu stawia³bym tutaj na euklazy i fosfofyllity - jak
chyba wiekszo¶æ kolekcjonerów). natomiast w przypadku lokalizacji
najwiêcej warto¶ci okaz zyskuje gdy pochodzi z historycznej,
klasycznej lokalizacji a najlepiej kiedy ma stara metryczkê.

6. Parageneza - ma dla mnie najmniejsze znaczenie, jednak dodaje
pewnego waloru okazowi. I nie chodzi mi o spekt np. kolorystyczny (to
mie¶ci sie w pkt 1 - estetyka) tylko o ciekawe zestawienie minera³ów.
Przyk³adem mo¿e tu byæ np. wspó³wystepowanie turmalinu z kalcytem.

I to by³o tyle tak na szybko. A jakie wy macie priorytety?
Zachecam do dyskusji.

T.