Re: Sławniowice

Autor: Andrzej Pełka <U238_at_wp.pl>
Data: Sat 14 Jul 2007 - 00:01:52 MET DST

Użytkownik <Krzysztof.Wnek@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:mailman.63.1184309800.423.mineraly@man.lodz.pl...

> [...] w Sławniowicach mamy również do czynienia z metasomatycznym
> oddziaływaniem roztworów pomagmowych. Występuje silnie rozwinięty
> kras w marmurach i wapieniach (stwierdzono nawet na głębokości 100m),
> w których spotykane są liczne kawerny, wypełnione gliną rezydualną lub
> bardzo drobnoziarnistym piaskiem.
> Teraz pomyślcie czym wywołana jest zmienna barwa marmurów, w/w
> złożu jaki związek powoduje takie zabarwienie? Wiecie już jakie procesy
> występowały w Sławniowicach :) Co się dzieje z pustkami i szczelinami
> w tych skałach? czy one pozostają czy są czymś "wypełniane"?
> [...]

Ha ha ha! :-) Ty Krzysztofie jesteś prawdziwy Człowiek Zasadzka. :-)
Walisz "metasomatycznym oddziaływaniem roztworów pomagmowych"
i zapraszasz do dyskusji... :-)
Żeby dyskutować, to musiałbym coś wiedzieć, a ja nie wiem nic ponad
to, że rzeczywiście pustek w sławniowickich skałach nie brakuje i poza
wspomnianą tu już czernią nieznanego pochodzenia, niekiedy wypełnia
je kwarc. Zdarzyło mi się też kiedyś wydłubać ze skał bardzo miałkie
i plastyczne glinki w kolorze zielonym i ceglasto pomarańczowym.

                                                        Andrzej