Re: zdjęcia mikroskopowe

Autor: <pprzybyszewski_at_poczta.onet.pl>
Data: Mon 11 Dec 2006 - 10:30:06 MET

Szanowna Pani

Gratuluję absolutnie fantastycznej strony o skamieniałym drewnie. Bardzo ciekawie został opisany proces petryfikacji. Atrakcyjnośc strony powiększa znaczna liczba dobrych ilustracji. Będę ją odwiedzal od czasu do czasu, szczególnie jak sam coś znajdę. Może być to jednak dosyć trudne, ponieważ w zasięgu moich zainteresowań (czwartorzęd niżu polskiego) nie występowały chyba warunki do petryfikacji. Jedyny okaz kopalnego (nie spetryfikowanego) drewna naprawdę imponujacych (pień ok. 12 m długości) rozmiarów widzialem w Tarnowie. Zdobi on podjazd Zajazdu Pod Dębem. Byłem zdziwiony, gdzie te dęby? A tu nie chodziło o żywe rośliny, tylko o kopalne. Drewno jest już mocno zmurszałe, ale jeszcze zwięzłe. Trochę szkoda okazu, bo wystawiony na czynniki atmosferyczne szybko zniszczeje. Niestety próbki nie wziąlem, bo portier patrzył. Według wstępnych danych okaz pochodzi z ostatniego sięgającego tam zlodowacenia (ok. 12 tys. lat temu) i został wydobyty z miejscowej żwirowni. Nie było zatem czasu ani warunków do petryfikacji. Biorąc pod uwagę fakt, że ostatnie zlodowacenie wisły tam nie sięgało dąb, musiał urosnąć w interglacjale pomiędzy drugim a trzecim zlodowaceniem. Co do petryfikacji w środowisku glin zwałowych, to może się mylę. Może Pani znane sa jakiej okazy pochodzące z moren?

Pozdrowienia
Piotr Przybyszewski

Pozdrowienia
Piotr Przybyszewski