Re: zdjęcia mikroskopowe

Autor: Sara <sara_w_at_op.pl>
Data: Thu 14 Dec 2006 - 18:17:39 MET

Witam serdecznie,

Kol. Piotr Przybyszewski 11 grudnia 2006 napisał:

>Gratuluję absolutnie fantastycznej strony o skamieniałym
>drewnie. Bardzo ciekawie został opisany proces petryfikacji.

Dziękuję za kapitalną opinię o mojej stronie !
Słowa takie zawsze mobilizują do dalszego działana i są po
prostu miłe.

>Będę ją odwiedzal od czasu do czasu (...)

Zapraszam! Wciąz zamieszczam zdjęcia nowych okazów w
kolekcji, mam też zamiar rozbudowywać najnowszy dział
poświęcony badaniom skamienialego drewna.

>(...) w zasięgu moich zainteresowań (czwartorzęd niżu polskiego)
> nie występowały chyba warunki do petryfikacji. (...)
>Co do petryfikacji w środowisku glin zwałowych, to może się mylę.
>Może Pani znane sa jakiej okazy pochodzące z moren?

Zatem przedmiotem zainteresowań są wyłącznie okazy wieku
holoceńskiego i plejstoceńskiego.
Drewno holoceńskie (subfosylne), nie leży w kręgu moich
zainteresowań, zatem nie będę się na jego temat wypowiadała.
Natomiast okazy skamieniałego (zmineralizowanego) drewna
z plejstocenu jak najbardziej są mi znane, są one najmłodszymi
geologicznie skamieniałymi drewnami.
Znane są z różnych, światowych stanowisk (Włochy, USA, ...),
nie słyszałam jednak o badaniach takiego drewna pochodzącego
z terenu Polski, ani wogóle o takich okazach tu występujących.
Śladowe informacje odnośnie skamieniałego drewna pochodzącego
z kopalni gliny z okolic Częstochowy (wieku środkowo jurajskiego)
można znaleźć w artykule pt. "Biomolecules preserved in ca. 168
million years old fossil conifer wood", który ukaze się w najbliższym
numerze magazynu naukowego Naturwissencheften,
współautorem jest m. in. Dr. Leszek Marynowski. W artykule jednak
występuje ono jedynie jako próbka w badanym zagadnieniu
biomolekuł (bardzo interesującym) no i jego wiek nie odpowiada
zakreślonym wcześniej ramom stratygraficznym.
To chyba wszystko, co mogę w tej chwili powiedzieć.

Życzę sympatycznego wieczoru, pozdrawiam

Sandra Niemirowska