Re: Gdzie wystawy Mineralow w Krakowie i Warszawie

Autor: Tomek Praszkier <pra_tomek_at_poczta.onet.pl>
Data: Sun 24 Sep 2006 - 10:54:38 MET DST

Prost膮 metod膮 por贸wnania jako艣ci zbioru (czy muzeum czy prywatnej
kolekcji) jest por贸wnanie jej z innymi. Sk膮d moja ocena muze贸w?
Mia艂em okazj臋 widzie膰 w swoim 偶yciu kilkadziesi膮t muze贸w
mineralogicznych/geologicznych w r贸偶nych krajach i polskie muzea bez
najwmniejszych w膮tpliwo艣ci prezentuj膮 si臋 najgorzej. I nie chodzi
mi tylko o jako艣膰 okaz贸w, ale r贸wnie偶 atrakcyjno艣膰 ekspozycji,
jako艣膰 merytoryczn膮, ilo艣膰 kurzu na okazach itd. Dla mnie je偶eli
nawet w muzeum jest kilka dobrych okaz贸w, ale wszytskie pokryte s膮
kurzem, tabliczki s膮 nieczytelne, brak og贸lnych opis贸w,
nowoczesnych element贸w ekspozycji itd. to nadal jest to kiepskie
muzeum (tu dobrym przyk艂adem jest Wroc艂aw). Pewne rzeczy mo偶na
t艂umaczy膰 brakiem pieni臋dzy, lecz jest to tylko wykr臋t - wielu
moich koleg贸w pracuje/pracowa艂o w tego typu muzeach i wiem, 偶e
g艂贸wny膮 win臋 za obecny stan rzeczy ponosi wszechobecny marazm.
Dobre opisy merytoryczne, 艂adne, estetyczne tabliczki (przygotowane z
mysl膮 o amatorach a nie z my艣l膮 o naukowcach), czyste szyby itd nie
wymagaja pieni臋dzy - wymagaja inicjatywy i ch臋ci zrobienia czego艣.

Wracaj膮c do kwestii oceny wystaw muzealnych to my艣l臋, 偶e mo偶na
zastosowa膰 ocen臋 jak膮 stosujemy przy ocenie wystaw na Lw贸weckim
Lecie Agatowym:
Jako艣膰 okaz贸w 1-3 punkty
Estetyka ekspozycji 1-3 punkty
Strona merytoryczna 1-3 punkty

I miejsce - 9 punktow
II miejsce - 8 punktow
III miejsce - 7 punktow

Jezeli zastosujemy taka ocene jaka dla prywatnych kolekcji na LLA to
polskie muzea wypadn膮 jeszcze gorzej ni偶 przy por贸wnaniu z muzeami
zagranicznymi.

Na koniec czemu jestem taki "ci臋ty" na muzea? A no bior膮 one
publiczne pieni膮dze po to by krzewi膰 wiedz臋. Jak膮 wi臋c wiedz臋
krzewi膮? Kr贸tka wizyta (np. w Muzeum Ziemi) pozwoli nam si臋 m. in.
dowiedzie膰, 偶e kenozoik dzieli si臋 na trzeciorz臋d i
czwartorz臋d !!!! W innych muzeach dowiemy si臋 np. 偶e istnieja takie
minera艂y jak wolframit czy argentyt !!! Takich kardynalnych spraw
mo偶na wylicza膰 bez liku, o drobniejszych nie wspominaj膮c. Dodam,
偶e nawet osobi艣cie interweniowa艂em u dyrektor贸w r贸偶nych muze贸w
(np. w sprawie trzeciorz臋du i czwartorz臋du) ale nic to nie da艂o.
Tak wi臋c jak tu si臋 nie denerwowa膰 je偶eli publiczne pieni膮dze
id膮 na utrzymywanie muze贸w gdzie nikomu nie chce si臋 umy膰 gablot,
poprawi膰 opi贸w czy zadba膰 o poziom merytoryczny??

T.