Re: Chcę rozwinąć kolekcjonerstwo.

Autor: Katarzyna S?k <addar_at_megapolis.pl>
Data: Mon 31 Jul 2006 - 12:33:46 MET DST

> A posiadasz naturalny chalkantyt w postaci krysztalow? ;) To bylaby spora
> rzadkosc. W przypadku hodowanych w laboratorium krysztalow siarczanu miedzi
> bialy nalot moze byc spowodowany nie tyle swiatlem, co utrata wody zwiazanej
> w sieci krystalicznej. Bezwodny siarczan miedzi jest wlasnie bialym
> proszkiem.
>
> Marcin

Kurczę, zupełnie nie pomyślałam o utracie wody, to takie oczywiste, przecież we wzorze
jest pięć cząsteczek wody. Mój okaz jest z całą pewnością "hodowlany", z masy na której
rosną kryształy wystaje nawet kawałek drutu na którym był zawieszony w roztworze. To
jednak nie zmienia faktu, że jego właściwości fizykochemiczne będą takie same jak w
kryształach naturalnych. Tyle, że według definicji minerału takie sztuczności nie
zasługują na określenie "minerał". I wszystkie w stu procentach naturalne chalkantyty
jakie widziałam miały postać błękitnego nalotu.