Re: narosl na serpentynicie - co to?

Autor: Michal Krzeminski <psychop_at_sav.net>
Data: Fri 14 Apr 2006 - 15:32:06 MET DST

> Czy moge jeszcze poprosic o rozwiniecie tego zdania:
> "Jesli zas chodzi o metale to raczej sa one zwiazane do postaci
> nieorganicznych i z natury rzeczy slabo reagujacych soli - jednak jak to
> czesto bywa, w szczegolach jest pies pogrzebany. Bo wystarczy ze w
> skladzie regionalnej odmiany mineralu sa dajmy na to domieszki metali
> ciezkich..."
>
> Co to znaczy postac organiczna i nieorganiczna?
>
> A te domieszki metali ciezkich to juz zupelnie mnie odstraszaja.
> Tym bardziej zastanawiajcy jest fakt, ze serpentynit jest sprzedawany
> [...]

Ogolnie moja wiedza nt. mineralow jest powiedzmy przecietna, o tyle
bazuje na fakcie iz rudy metali (czy tez raczej sole metali skojarzone
w roznych mineralach) sa polimetaliczne, czyli nie wystepuja
w naturze samodzielnie.
Czyli jesli na ten przyklad mineral jest bogaty w miedz, to mozna
przypuszczac, ze beda w nim wystepowac rowniez domieszki srebra, kobaltu,
palladu, platyny, niklu, cynku, molibdenu, a pewnie rowniez kadmu i
olowiu. To troche tak jak pisalas - w tym potencjalnie moze byc pol
tablicy Mendelejewa.

Organiczne - zwiazki z weglem, moga zawierac tez azot,tlen,fosror,siarke i
inne. Popularne w organizmach zywych, bakteriach etc. Wiekszosc z nich
jest dosyc nietrwala (rozkladaja sie pod wplywem wilgoci, swiatla,
temperatury etc).
Nieorganiczne to rozne sole, tlenki, wodorotlenki, kwasy. Z tej grupy to
co lezy w ziemi (czyli glownie sole tlenki i niektore wodorotlenki)
zazwyczaj sa slabo reaktywne, nie straszne im przebywanie na powietrzu czy
w wodzie, bo mowiac krotko spedzily w tym srodowisku juz tysiace (miliony)
lat :) co spowodowalo selekcje najbardziej trwalych form. To tak w
zolnierskim skrocie i sorry za ewentualne skroty myslowe ale nie bylo
moim zamiarem robienie z tego wykladu z chemii ;)

Mimo wszystko wciaz nie jestem pewien czy to daje odpowiedz czy mozna
wrzucic to z rybami do wody :)

aha. no i wesolych swiat, rzecz jasna.