Re: narosl na serpentynicie - co to?

Autor: Spinja <akowalska_at_gmail.com>
Data: Fri 14 Apr 2006 - 14:46:13 MET DST

andrzejewski-minerals@tlen.pl napisał(a):
> serpentynit niekoniecznie musi zawierac w sobie chryzotyl, to moze
byc rowniez antygoryt - zwlaszcza ze na zdjeciu struktura azbestu nie
jest zbyt mocno podkreslona.
Dziekuje serdecznie za wypowiedz!

A ktora to jest ta struktura azbestu? Jak ja rozpoznac? (chcialabym
wiedziec na przyszlosc...)
I co to jest to narosniete? Wapn?

Tu przypominam adres obydwu zdjec. Moge dostarczyc wiecej...
http://www.flickr.com/photos/esteban912/125328072/
http://www.flickr.com/photos/esteban912/125328068/

>Odmiany wysoko wapniowe serpentynow moga ulegac wplywom wody, znacznie
>szybciej ulegajac erozji jakkolwiek nie sadze aby w warunkach akwarium
>moglo to miec miejsce w zauwazalny sposob.

A czy te moje to sa wlasnie wysoko wapniowe?

> Co sie zas tyczy zawartosci kationow innych metali to jest to typowa
> cecha wszystkich krzemianow i glinokrzemianow warstwowych ( i nie
>tylko ) ale jeszcze nie slyszalem, aby ktokolwiek mial obawy we
>wrzuceniu do akwarium kawalka granitu - zasobnego przeciez w mike.

Rzeczywiscie, niektorzy akwarysci uzywaja serpentynitu, ale nie jestem
do konca przekonana czy robia to swiadomie, tj. czy zdaja sobie sprawe
co ta skala moze w sobie zawierac. A z kolei o skutkach oddzialywania
serpentynitu w akwarium nic nie moge znalezc. Poza wypowiedziami: "nie
wrzucac".

Zupelnym przypadkiem znalazlam wczoraj wzmianke o serpentynicie w
ksiazce o roslinach owadozernych. Tam autor wprost pisze o specyficznym
gatunku rosiczek "zasiedlajacych toksyczne srodowisko skal
serpentynitowych"... Nie powiem, ze dodatkowo mnie to odstrasza od
"akwaryzowania serpentynitu".

Czy moge jeszcze poprosic o rozwiniecie tego zdania:
Michal Krzeminski napisał(a):
"Jesli zas chodzi o metale to raczej sa one zwiazane do postaci
nieorganicznych i z natury rzeczy slabo reagujacych soli - jednak jak to
czesto bywa, w szczegolach jest pies pogrzebany. Bo wystarczy ze w
skladzie regionalnej odmiany mineralu sa dajmy na to domieszki metali
ciezkich..."

Co to znaczy postac organiczna i nieorganiczna?

A te domieszki metali ciezkich to juz zupelnie mnie odstraszaja.
Tym bardziej zastanawiający jest fakt, ze serpentynit jest sprzedawany
do celow akwarystycznych. Czy te metale ciezkie daje sie jakos
wykluczyc? Czy informacja, ze moje kamienie pochodza z Alp w Szwajcarii
pozwala wykluczyc / potwierdzic obecnosc w nich metali ciezkich?

Pozostajac nadal w raju nieuswiadomosci geologicznej, ;)
pozdrawiam serdecznie,
A.