Re: preparowanie skamienialosci

Autor: lbkalcyt <lbkalcyt_at_poczta.onet.pl>
Data: Mon 10 May 2004 - 21:04:20 MET DST

> Czesc !
> Mam takie pytanie: czy jest gdzies stronka w necie z opisem
> jak preparowac skamienialosci ? Jak je wydobywac ze skaly ?
> Chodzi mi o precyzyjne odslanianie detali organizmu
> tkwiacego w kamieniu.
> Mam wlasnie fajnego trylobita marokanskiego - Asteropyge sp,
> ktory wymaga takich cierpliwych i mozolnych zabiegow :)
> Wiem ze stosuje sie do tego mini wiertarki,
> czy wiecie gdzie taka mozna kupic ( mieszkam w Krakowie )
> ewentualnie zamowic przez net ?
> Jakiego rodzaju koncowki wiertel stosuje sie do takiej robotki ?

Wypreparowanie skamieniałości wymaga dużo czasu i mnóstwo cierpliwości.
Zależy to od rodzaju skały w której jest skamieniałość. W marglach i
miękkich wapieniach dobrze zdaje egzamin niewielki śrubokręt lekki młotek i
w końcowej fazie zwykła igła ale w oprawie. Np. plastikowe oprawki do złączy
elektronicznych, słuchawek itp. (te koncentryczne). Można też wytrawiać
chemicznie, ale tu zalecał bym dużą ostrożność. Można zniszczyć bezpowrotnie
skamieniałość, zwłaszcza trawiąc kwasami organicznymi lub nieorganicznymi. W
twoim przypadku należy dobrze to przemyśleć.
Mam pomysł, którego jeszcze sam nie zrealizowałem. Jest podobno do
wykorzystania stary sprzęt stomatologiczny. Stomatolodzy, kupując nowy
podobno zdają stary w jedno miejsce. Trzeba się dowiedzieć od znajomego
dentysty - gdzie?. Jeżeli złoży się deklarację, że nie będzie to użyte w
celach leczniczych to można taki sprzęt kupić podobno niedrogo. Ja w
Kielcach mam już namiary, ale nie miałem czasu sprawdzić. Same wiertła można
dobrać nie korzystając ze starych z resztkami próchnicy. Jeżeli uda mi się
zrealizować ten pomysł to podzielę się informacją z uczestnikami listy.
Jeśli ktoś będzie szybszy lub już dokonał adaptacji sprzętu to niech coś
napisze.
lbkalcyt
L.Betlej