Autor: Andrzej Pełka (U238_at_wp.pl)
Data: Mon 05 Apr 2004 - 20:57:39 MET DST

Użytkownik "kkwasny" <kkwasny_at_interia.pl> napisał w wiadomości news:mailman.23.1081184124.18589.mineraly_at_man.lodz.pl...
> Znalazłem nieduży kamień z zewnątrz rdzawa powierzchnią w przekroju
> czarny połysk troche metaliczny rysa czarna, gęstość 3,1 g/cm3 twardość
> szacuje ok. 3 uznałem , że grafit. Przewodzi pąd tj. przykładam bateryjkę
> 1,5 V przewodzi 1,5 V mierze A-y, amperów nie przewodzi żaróweczka
> nie świeci słyszałem o minerale grafityt ale w moich książkach go niema.

Grafit z Zalesia (występuje tam obok innych minerałów) który mam u siebie, na odcinku 10 mm. (rozstaw elektrod omomierza w trakcie pomiaru) wykazuje rezystancję od 5 do 20 omów. Nie sprawdzałem przy jakim prądzie, ale minerał włączony w obwód składający się z żarówki 3,5 V zasilanej napięciem 4,5 V zapewnia jej świecenie. Rysa grafitu na płytce jest nie do odróżnienia od rysy zrobionej zwykłym ołówkiem. Podobnie jak sam minerał, rysa jest całkowicie czarna. Gęstość z pewnością nie osiąga 3,0 g/cm3. Może posiadany przez pana kamień to minerał żelaza? Prawie wszystkie które przywiozłem z Kletna mają czarną rysę i gęstość powyżej 3,0. Rezystancja mierzona w taki sam sposób jak na graficie w przypadku jednego żelazistego okazu wynosiła 5 do 10 kiloomów. Wszystkie, które posiadam wyraźnie oddziaływują z magnesem stałym.

                                                                Andrzej.