Autor: Andrzej Pełka (U238_at_wp.pl)
Data: Mon 16 Feb 2004 - 21:59:40 MET

W marcu 2000 roku
użytkownik Witek Zawadzki (witek_at_kuria.gliwice.pl) napisał:

> W sobote bylem w Zabkowicach Bedzinskich. Znalazlem dosc ciekawe
> fragmenty liliowców (o srednicy od 2 do 8 mm) w wapieniach oraz kilka
> zebow rekina (2-7 mm) i malych kawalkow kosci. [...] lokalizacja:
> Na trasie Katowice-Czestochowa kilka kilometrow za Dąbrową Górn.
> (jest drogowskaz) - na rondzie przy kosciele w lewo i po kilkuset
> metrach (dokladnie na przeciw Strazy Pozarnej) w prawo. Droga
> asfaltową 300 m. a na koncu jej prostego odcinka ok 200 m. przez pola.

Tyle Witek. Mnie ten opis przypomniał miejsce moich chłopięcych zabaw, które (o ile nie zostało już wyeksploatowane lub zniszczone) może się okazać interesujące dla zbieraczy skamieniałości. Stanowisko znajdowało się na terenie miasta Dąbrowa Górnicza, a dokładniej w dzielnicy Gołonóg. W krajobrazie dominuje tutaj wysokie wapienne wzgórze zwane Górą Gołonowską, na którego skraju posadowiono kościół. Około 1 km. dalej na wschód, poza cmentarzem zajmującym drugi kraniec wzgórza jest widoczne kolejne wzniesienie zwane Borową Górką. Z jej szczytu roztacza się ogromna panorama Huty Katowice. W tym to miejscu znajdował się mały łomik wapienia którego dno porastały dosyć duże drzewka. Poniżej sterczącego nad wyrobiskiem wapiennego nawisu często znajdowałem charakterystyczne kawałki wapienia, co do których dzisiaj nie wątpię, że były skamieniałościami. Każdy znaleziony kamień, w naturalny sposób wypreparowany z warstw wapiennej skały zachowywał typowy kształt. Przekrój poprzeczny wyglądał mniej więcej tak;

Owe "kształtki" występowały w postaci okruchów długości od ~ 1 - 5 cm. Każda z nich odznaczała się krzywizną zbliżoną do tej jaką zatacza promień okręgu średnicy około 15 cm. Ich wygląd kojarzyłem z kośćmi żeber :-) Poza specyficznym kształtem nie wyróżniały się one niczym innym pozostając identyczne kolorem i twardością skale z której były uwalniane. Wiele z nich dawało się wyciągnąć palcami spośród warstw wapienia, nigdy jednak nie pokusiłem się o wydobycie całości skamienieliny, a to ze strachu przed naruszeniem wapiennego nawisu. Zresztą w owym czasie bardziej interesował mnie przecinający wzgórze przeciwczołgowy rów wraz z doskonałym do zabaw poniemieckim bunkrem :-) Być może nikt dotychczas nie zwrócił szczególnej uwagi na to stanowisko. Powodowany taką myślą kreślę więc plan pierwszej wiosennej "wyprawy" dla dąbrowskich (i nie tylko dąbrowskich) kolekcjonerów - trupkarzy :-) Powodzenia! A jeżeli coś uda się Wam znaleźć napiszcie o tym na grupie.

                                                                 Andrzej.

         Ryszard Wagner - dramat muzyczny Walkiria. Premiera.
         Wrocław Hala Ludowa 29 maja (4, 5, 6 czerwca) 2004.