Autor: Piotr (piotr1944_at_go2.pl)
Data: Fri 14 Nov 2003 - 10:12:37 MET

> gleby:
> - water retention characteristic of a soil = charakterystyczna dla gleby
> retencja wody ?
> - water holding capacity = pojemność wody zatrzymanej (przez glebę)?; czy
=
> water capacity; czy = a bound water?
> - water suction tension (pF) = napięcie wody?
> - paddy (rice) soil = gleba z pola ryżowego?

water suction (pF) - ssanie gruntu - siła utrzymująca wodę w gruncie, ujemne ciśnienie względem ciśnienia atmosferycznego z jakim grunt oddziaływuje na wodę. Pojęcie to dotyczy gruntów spoistych nienasyconych, mających zdolność do pęcznienia. Ciśnienie to jest wyrażane w logarytmie ciśnienia i wówczas jednostką jest pF, tzn. jeśli ciśnienie ssania wynosi 100 hPa to w jednostkach pF wynosi 2, jeśli ciśnienie ssania wynosi 1000 hPa to pF=3. Infomacje na ten temat są w książce "Właściwości gruntów nienasyconych" pod redakcją B. Grabowska-Olszewska. Dodatkowo słowo "tension" oznacza prawdopodobnie właśnie ciśnienie "rozciągające", ponieważ j.w. ssanie jest ciśnieniem ujemnym względem atmosferycznego. water retention characteristic of a soil - retencja wody charakteryzująca grunt - czasowe zatrzymanie lub ograniczenie prędkości i obiegu wody charakteryzujące grunt. Wielkość określana w m3 lub mm slupa wody ("Słownik hydrogeologiczny").
water holding capacity - tutaj nie mam pewności. Wydaje sie ze jest to pojemność wodna - zdolność warstwy do magazynowania wody ("Słownik hydrogeologiczny").
paddy (rice) soil - ... dla mnie tez jest to zagadką. bound water - woda związana - woda utrzymywana w ośrodku siłami śród i międzycząsteczkowymi (molekularnymi), nie odsącza sie pod wpływem siły ciężkości. Pojęcie obejmuje wodę higroskopijną, czyli adsorpcyjną, i adhezyjną czyli błonkowatą ("Słownik hydrogeologiczny"). mam nadzieje ze troche pomoglem, polecam kontakt z Instytutem Hydrogeologii i Geologii Inzynierskiej Wydziału Geologii UW tj. http://www.geo.uw.edu.pl/IHIGI/z_hydrogeo.html lub
http://www.geo.uw.edu.pl/IHIGI/z_hwp.html

Piotr.