Autor: Andrzej Kasperowicz (andyk_at_termisoc.org)
Data: Thu 18 Sep 2003 - 21:58:57 MET DST

> A wiec tak : co sie tyczy tego mojego "cuda" - jak stwirdzilem ma to ryse pomaranczowo - czerwona.
> Jego twardosc jest w przedzialach mniejwiecej 4-6 (mialem problem z dokladnym ustaleniem).

Moze to cynober? Ale on jest bardziej miekki 2-2,5. Potraktuj to jeszcze kwasem solnym i zobacz czy cokolwiek sie dzieje (cynobru by nie ruszylo, ale wielu innych mineralow tez nie). Cynober rozklada sie powyzej 500 st C wydzielajac Hg - wrzuc mala ilosc tego czerwonego mineralu do probowki i zacznij na dole mocno ja ogrzewac palnikiem sprawdzajac jednoczesnie czy w wyzszych, zimnych partiach probowki nie skrapla sie rtec. Ogrzewanie przeprowadzaj pod wyciagiem lub na swiezym powietrzu w przeciwnym razie podtrujesz sie rtecia, jesli to rzeczywiscie cynober.

ak