Autor: Andrzej Pełka (U238_at_wp.pl)
Data: Sat 07 Jun 2003 - 22:47:47 MET DST

Właśnie wróciłem z kolejnej wycieczki do Zalesia. Oto mój łup:

Na 3 polu wyszukałem bardzo efektowny wielobarwny kamień. Żółty, zielony, pomarańczowy, brązowy i czarny. To wszystko razem w jednej bryle i w rozmaitych kombinacjach odcieni. Oczywiście jak na minerał uranu przystało kamień jest nieźle "dający". Nie dość, że atrakcyjnie prezentuje się w świetle dziennym, to już zupełnie "powala" mnie jego fluorescencja w UV. Nieprędko przestanę oglądać to nadzwyczajne zjawisko z szeroko rozwartą gębą. W odróżnieniu od dotychczas posiadanych przeze mnie fluoryzujących kamieni ten dzisiaj wydobyty jest zdecydowanie większy. Przeraża mnie myśl, że mogłoby mu się zachcieć pękać, bo przy kopaniu nieco go stuknąłem. Jak na razie zachowuje się przyzwoicie i nie robi głupich kawałów. Jest za to dość zagadkowy. Otóż zielone kryształki które początkowo uznałem za torbernit bardzo silnie fluoryzują (UV). Zaraz potem doczytałem się,
że torbernit nie może się w ten sposób zachowywać. Pozostało mi
pytanie - jeżeli nie torbernit, to co? Znajdowanie odpowiedzi może potrwać, bo i reszta tej masy nie za łatwa jest do oznaczenia. Więc na razie niechaj leży i dobrze wygląda :-)

Inny kamień namierzyłem w drodze przebiegającej między hałdami i strumieniem (ową drogę "eksploatowałem" chyba ze dwa lata, a mimo to wciąż zdarza się coś z niej jeszcze wyciągać). Najpierw go odrzuciłem bo wydał mi się kawałkiem cegły, ale wnet się okazało,
że to właśnie ta "cegła" jest radioaktywna. Popadłem w stan
euforyczny! Byłem pewny jakiegoś nowego minerału uranylu w moim zbiorku. Pod czachą kłębił mi się fourmarieryt on to bowiem podobną odznacza się barwą. Niestety, cały koncept zdechł kiedy okazało się,
że to brunatno - czerwone nie jest radioaktywne, a promieniowanie
pochodzi od blendy smolistej która wewnątrz znalazła sobie małe gniazdko. Bywa i tak.

Przydybałem jeszcze kilka innych kamyków, (Zalesie jest chyba nie "do zdarcia") ale ponieważ to tylko zwykła czarna blenda smolista to nie będę już o tym ględził :-)

                                                          Andrzej.