Autor: Marek J. Battek (battek_at_pwr.wroc.pl)
Data: Mon 19 May 2003 - 22:02:36 MET DST

"Andrzej Pełka" napisał(a):
> Marku,
> Kiedy ze Stronia Śląskiego skierujesz się w stronę Kletna, zapewne
> zahaczysz o południową dzielnicę o nazwie Stronie Morawka. Ten
> twór architektury lat 50 o tyle związany jest z kopalnictwem uranu,
> że powstawał jako miejsce zakwaterowania górników złoża Kletno
> - Kopaliny. Swego czasu w podobnej sytuacji dreptając do żółtego
> szlaku na Kletno w położonym o krok od górniczego osiedla parku,
> nad strumieniem Morawka (!) zagadnąłem starszego człowieka
> (jako domniemanego mieszkańca) o Kletno i pracujących tam ludzi.
> [...]

Miejsce to jest mi dobrze znane - już dobrze ponad 15 lat temu zimą,
w środku nocy
wpadłem tam do rowu maluchem jadąc do baraku koło jaskini Niedźwiedziej
i czekałem zmiłowania moich kolegów w tym baraku balujących. Na
szczęście byli domyślni i wyszli mi na ratunek. Jednym z miejsc w tym rejonie jest punkt okruszcowania Janowa Góra.
Co do nazwy Morawce, to oczywiście może się odnosić do tego rejonu,
choć niektóre z tych nazw są zniekształcone, nie wiem czy dla tajności
czy z niewiedzy. Jak się okazuje, Wojcieszyce to naprawdę Wojcieszyce
k. Jeleniej G., a nie Wojcieszów, gdzie jednak też szukano uranu.
Znalazłem jeszcze kilka nazw lokalizacji, ale nie wszystkie jestem w stanie
dowiązać do terenu.
Przy dobrych układach chcę w tym tygodnie wybrać się na wydz. górniczy
mojej uczelni, gdzie powinien być w bibliotece stary raport o stanie
środowiska i rekultywacji terenu w miejscach wydobycia i poszukiwań
uranu, podobno kopalnia wiadomości.
Z innych eksperymentów - nabyłem drogą kupna dozymetr BELLA prod. b. ZSRR,
który chcę połączyć z gotową rękojeścią z czujnikiem G-M od dozymetru
wojskowego, co da przyrząd umożliwiający badania radiacji bez ciągłego
schylania się, które szkodzi mi na kręgosłup. Podobno istniej inicjatywa wycieczki do Zlatych Hor. Chętnie bym się
wybrał, ale moja zwierzchność służbowa już zaplanowała mi weekend i nie
tylko na ciężkie, a mało sensowne roboty, zwierzchność domowa zaś zapragnęła
wyjazdu w celu obejrzenia jakichś zespołów folklorystycznych (choć na ogół
jako była studentka geologii, a obecnie geograf też lubi różne wycieczki
mineralogiczne i podobne).
Jesienią spotkałem w Nowej Rudzie faceta ze Zlatych Hor z muzeum, miał
jakąś ciekawą książkę, ale została rozdrapana zanim się dorwałem.
W razie czego mogę odnaleźć nazwisko.

                                        Pozdrawiam

                                        Marek

--