Autor: Andrzej Pełka (U238_at_wp.pl)
Data: Sun 18 May 2003 - 01:40:00 MET DST

Użytkownik "Marek J. Battek" <battek_at_pwr.wroc.pl> napisał w wiadomości news:3EC6A13E.B5F050F9_at_pwr.wroc.pl...

> nie wiem co to "Morawce" [ ]
> Co to mogą być "Morawce" -
> podejrzewałbym masyw Śnieżnika?

Marku,
Kiedy ze Stronia Śląskiego skierujesz się w stronę Kletna, zapewne zahaczysz o południową dzielnicę o nazwie Stronie Morawka. Ten twór architektury lat 50 o tyle związany jest z kopalnictwem uranu, że powstawał jako miejsce zakwaterowania górników złoża Kletno - Kopaliny. Swego czasu w podobnej sytuacji dreptając do żółtego szlaku na Kletno w położonym o krok od górniczego osiedla parku, nad strumieniem Morawka (!) zagadnąłem starszego człowieka (jako domniemanego mieszkańca) o Kletno i pracujących tam ludzi. Poza tym, że większość znanych owemu człowiekowi uranowych górników z osiedla Morawka już nie żyje, uzyskałem informację jakoby miejscem wydobycia oprócz Kletna była sztolnia wybita w zboczu góry Krzyżnik (710 m. npm.) Wówczas niespecjalnie mnie to przekonywało i pilno mi było do hałdy w Kletnie, ale gość wyraźnie wskazywał ręką zalesiony stok na drugim brzegu potoku Morawka, kilkaset metrów poniżej przegradzającej go tamy. Jeżeli dać wiarę, że sztolnia ta rzeczywiście istnieje (istniała), jeżeli istotnie wydobywano tam uran (bądź tylko podjęto taką próbę) nie można wykluczyć, że określenie Morawce o które pytasz, wiąże się właśnie z tym obiektem. Jednocześnie określenie Morawka (ce) z pewnością jest dość popularne w nazewnictwie, co może tu być sporym utrudnieniem, wiadomością wiodącą do nikąd. Czytałem Twój list akurat w momencie gdy myślami byłem w okolicy Kletna i stąd skojarzenie ze Strońską Morawką. Choć błąd w założeniu jest bardzo możliwy, na początek można spróbować podążyć tą drogą. Pozdrawiam.

                                                     Andrzej.