Autor: pra_tomek_at_poczta.onet.pl
Data: Mon 21 Apr 2003 - 11:26:35 MET DST

J akbyś chciał to mam kilka artykułów o Elbie i jeden cały numer Lapisa na ten temat. Mój telefon 506 966 494

Tomasz Praszkier

Użytkownik Andrzej Kasperowicz napisał:>> W tym roku zamierzam wyjechac na kilka dni na wyspe elbe w>> poszukiwaniu mineraluw (gluwnie turmaliny, hematyt, beryl). Czy nie>> mial by ktos jakis informacj na ten temat, albo czy ktos nie byl juz>> tam na jakiejs wycieczce ? Poczebuje bowiem jakies dokladne dane o>>Bylem tam kiedys krotko. Wszystkie kopalnie rudy zelaza sa nieczynne i >chociaz oczywiscie wisza tabliczki o zakazie wstepu to raczej tych >odkrywkowych nikt nie pilnuje i mozna je sobie penetrowac, choc z tej >racji, ze inni tez to robia trudno jest znalezc ladne okazy. Nie mniej >jednak mineralow zelaza jest pelno wiec piryt i hematyt znajdziesz na >pewno. Kopalnie sa w czesci poludniowo-wschodniej, wschodniej i polnocno->wschodniej wyspy i te sa wlasnie najciekawsze, bo na poludniu jak sadze >duzo zrekultywowano. Poniewaz czasu mialem malo bylem tylko przez troche >ponad godzine w jednej z odkrywkowej kopalni na wschodzie (tej pierwszej >na wschodzie jadac z poludnia na polnoc, po lewej stronie drog i), ale to >wystarczylo, zeby troche pirytu znalezc, a hematytu to nawet nie trzeba >zbytnio szukac - lezy w wielu miejscach, cale hematytowe glazy, niektore >calkiem ciekawe. >>> miejscach ich wystepowania, oraz informacje o mozliwosci ich zbierania>> (np. czy mozna szukac mineralow w Grotta d\'Oggi) >>Nie wiem. Wiem, ze do jednej z podziemnych kopaln organizuja turystyczne >wycieczki - trzeba sie wczesniej zapisac. Oprocz tego sa tam muzea >mineralow, chociaz w zadnym nie bylem, w podziemnych kopalniach tez nie. >Na pewna sa o tym jakies informacje w internecie.>Poza tym na Elbie mozna zobaczyc domek Napolena (a wlasciwie dwa w >roznych miejscach, widzialem tylko jeden, bo jak wiadomo to byla pierwsza >wyspa na jaka Napoleona zeslano), no i jesli wyprawe odbedziesz latem z >pewnoscia bedzie mozna dobrze wypoczac nad lazurowym morzem - pewnie to >bedziesz wolal zamiast penetrowania kopalni w upale. ;)>Jesli lubisz ryzyko to polecam tez jazde przez deszczowe geste chmury, >waska, bardzo kreta gorska droga, z a
raz po zachodzie slonca, przez las >obok najwyzszego szczytu wyspy z jej polnocnej czesci do poludniowej lub >vice-versa - widocznosc na ok. metr, a czesto jeszcze mniej, ale wrazenia >po jezdzie taka droga przez chmure niezapomniane, o ile oczywiscie ja >przezyjesz i nie spadniesz w przepasc. ;) >Chociaz latem o takie chmury moze byc trudno w tamtym regionie, wiec Cie >ta przyjemnosc prawdopodobnie ominie.>>Daj znac jak sie zakonczy wyprawa - jesli chcesz to nawet mozesz ja >opisac i z fotografiami umiescic na stronie Mineralow w dziale >"wycieczki":>http://mineraly.pg.gda.pl/Wycieczki/>>ak>>PS. Prosze Cie nie wysylaj na liste postow w HTML, czyli stosuj sie do >zalecen zawartych w regulaminie listy: >http://mineraly.pg.gda.pl/FAQ/index.html#Regulamin>