Autor: Andrzej Kasperowicz (andyk_at_termisoc.org)
Data: Sat 19 Apr 2003 - 00:40:18 MET DST

> W tym roku zamierzam wyjechac na kilka dni na wyspe elbe w
> poszukiwaniu mineraluw (gluwnie turmaliny, hematyt, beryl). Czy nie
> mial by ktos jakis informacj na ten temat, albo czy ktos nie byl juz
> tam na jakiejs wycieczce ? Poczebuje bowiem jakies dokladne dane o

Bylem tam kiedys krotko. Wszystkie kopalnie rudy zelaza sa nieczynne i chociaz oczywiscie wisza tabliczki o zakazie wstepu to raczej tych odkrywkowych nikt nie pilnuje i mozna je sobie penetrowac, choc z tej racji, ze inni tez to robia trudno jest znalezc ladne okazy. Nie mniej jednak mineralow zelaza jest pelno wiec piryt i hematyt znajdziesz na pewno. Kopalnie sa w czesci poludniowo-wschodniej, wschodniej i polnocnowschodniej  wyspy i te sa wlasnie najciekawsze, bo na poludniu jak sadze duzo zrekultywowano. Poniewaz czasu mialem malo bylem tylko przez troche ponad godzine w jednej z odkrywkowej kopalni na wschodzie (tej pierwszej

na wschodzie jadac z poludnia na polnoc, po lewej stronie drogi), ale to
wystarczylo, zeby troche pirytu znalezc, a hematytu to nawet nie trzeba
zbytnio szukac - lezy w wielu miejscach, cale hematytowe glazy, niektore
calkiem ciekawe.

> miejscach ich wystepowania, oraz informacje o mozliwosci ich zbierania
> (np. czy mozna szukac mineralow w Grotta d'Oggi)

Nie wiem. Wiem, ze do jednej z podziemnych kopaln organizuja turystyczne wycieczki - trzeba sie wczesniej zapisac. Oprocz tego sa tam muzea mineralow, chociaz w zadnym nie bylem, w podziemnych kopalniach tez nie. Na pewna sa o tym jakies informacje w internecie. Poza tym na Elbie mozna zobaczyc domek Napolena (a wlasciwie dwa w roznych miejscach, widzialem tylko jeden, bo jak wiadomo to byla pierwsza wyspa na jaka Napoleona zeslano), no i jesli wyprawe odbedziesz latem z pewnoscia bedzie mozna dobrze wypoczac nad lazurowym morzem - pewnie to bedziesz wolal zamiast penetrowania kopalni w upale. ;) Jesli lubisz ryzyko to polecam tez jazde przez deszczowe geste chmury, waska, bardzo kreta gorska droga, zaraz po zachodzie slonca, przez las obok najwyzszego szczytu wyspy z jej polnocnej czesci do poludniowej lub vice-versa - widocznosc na ok. metr, a czesto jeszcze mniej, ale wrazenia po jezdzie taka droga przez chmure niezapomniane, o ile oczywiscie ja przezyjesz i nie spadniesz w przepasc. ;) Chociaz latem o takie chmury moze byc trudno w tamtym regionie, wiec Cie ta przyjemnosc prawdopodobnie ominie.

Daj znac jak sie zakonczy wyprawa - jesli chcesz to nawet mozesz ja opisac i z fotografiami umiescic na stronie Mineralow w dziale "wycieczki":
http://mineraly.pg.gda.pl/Wycieczki/

ak

PS. Prosze Cie nie wysylaj na liste postow w HTML, czyli stosuj sie do zalecen zawartych w regulaminie listy: http://mineraly.pg.gda.pl/FAQ/index.html#Regulamin