Autor: Jacek Nowak (jac_now_at_poczta.onet.pl)
Data: Fri 24 Jan 2003 - 16:39:01 MET

 pytanie jak wlasciwie jest naukowa definicja

> Witam,
> Właśnie przeglądam sobie "Mineralogię szczegółową" A. Bolewskiego i ku
mojemu
> zdziwieniu nie ma tam wyrażonej wprost definicji minerału. Z tego jednak,
co
> wyczytałem wnioskuję, ze za minerał uważany jest każdy naturalny składnik
> skorupy ziemskiej, a szerzej dowolnego ciala kosmicznego, który występuje
> stanie stałym, jest jednorodny i ma budowę krystaliczną.
Ostatnio coraz trudniej jest zdefiniować pojęcie "naturalny". Czy np. kamień kotłowy jest naturalny? Albo jeszcze gorzej - czy minerał powstały na hałdzie (kopalnianej, elektrownianej, hutniczej) jest naturalny - często takie same minerały powstają w podobnych warunkach w naturze, z drugiej jednak strony hałda powstała w wyniku działalności człowieka więc nie do końca procesy krystalizacji przebiegają tam w sposób naturalny. Poza tym obecnie wiele "minerałów" syntetyzuje się do celów przemysłowych. Z jednej strony powstają w warunkach sztucznych, z drugiej zaś często są identyczne z występującymi w naturze. Może by więc w definicji używać zamiast pojęcia "naturalny" określenia "powstały samoistnie" choć to pewnie też nie rozwieje wszelkich wątpliwości (na hałdzie też przecież powstaje samoistnie). Co o tym sądzicie? Jacek Nowak ;-)

Chcesz oszczędzić na kosztach obsługi bankowej ? mBIZNES - konto dla firm
http://epieniadze.onet.pl/mbiznes