Autor: kdrozdo_at_poczta.onet.pl
Data: Fri 24 Jan 2003 - 15:34:19 MET

..

> A tak apropo zrodzilo mi sie pytanie jak wlasciwie jest naukowa definicja
> "mineralu", moze ktos kompetentny zapoda nam takowa!!!!!!
> Pozdrawiam Krzysztof.

Witam,
Właśnie przeglądam sobie "Mineralogię szczegółową" A. Bolewskiego i ku mojemu zdziwieniu nie ma tam wyrażonej wprost definicji minerału. Z tego jednak, co wyczytałem wnioskuję, ze za minerał uważany jest każdy naturalny składnik skorupy ziemskiej, a szerzej dowolnego ciala kosmicznego, który występuje w stanie stałym, jest jednorodny i ma budowę krystaliczną. Substancje niejednorodne (zawierające więcej niz jedna fazę) to już skały lub skupienia minerałów, a substancje niekrystaliczne, spełniające pozostałe warunki to substancje mineralne.
Wydaje mi sie więc, ze ambra, jako wydzielina zwierzęcia, raczej nie jest substancja jednorodną, a być może też nie ma budowy krystalicznej. Chyba więc nie jest minerałem.
Ałun za to to jak najbardziej minerał. Zarówno ałun - uwodniony siarczan glinowo potasowy, jak i ałunit - bezwodna postać tego związku, występują w postaci naturalnej jako minerały. Od niepamiętnych czasów były wykorzystywane m. innymi do wyprawiania skór. Była to ceniona kopalina, wydobywana w wielu miejscach świata już od starozytności. Co do tych innych, tajemniczych i być może ekscystujących (?????) zastosowań ałunu, to nic nie wiem. Moze zdradzicie coś????
Pozdrawiam, też Krzysztof