Autor: Duncan McLoud (duncanmcloud_at_wp.pl)
Data: Sun 08 Sep 2002 - 13:47:08 MET DST

 Rowy poszukiwawcze uwzględniane były , ( jako sposób poszukiwania złóż za pomocą wyrobisk górniczych ) w podręcznikach z 1970 - 80 r.Sposób ten jest prosty, w odpowiedni sposób zastosowqany - jest również bardzo tani. Nie był to sposób znacznie rozpowszechniony u nas - co wiąże się z wczesnymi sposobami poszukiwania złóż metodami geologicznymi. Ale precyzuję: rów taki miał sens gdy zachodziło podejrzenie, iż pokłady złóż, innych skał, są NACHYLONE - wtedy rów ślicznie odkrywał nachylone pokłady , można było określić upad warstw, miąższość. Rowy były tym krótsze im bardziej nachylone były pokłady, głębokość rowu: 1m - 1,5m - 2m, szerokość średnia do 1m. Twój opis rowów - mam kilka dziwnych pytań:

1.Przekrój poprzeczny rowu nie powinien być ,, kwadratem" w którym szerokość przy powierzchni jest tą samą szerokością na dnie rowu - szkoda że nie zwróciłeś uwagi.

2. Mogłyby być jakiekolwiek pozostałości po obudowie drewnianej -  śmieszne to i dziwne ale rów kopany był najczęściej przebijając się przez glebę , ziemia, piach - wystarczył deszcz - by rów taki uległ częściowemu przysypaniu

Moje zdanie:

Najważniejsze : RÓW NIE BYŁ WYROBISKIEM EKSPLOATACYJNYM - gdyby coś znaleziono ( interesującą kopalinę ) to dalszy przebieg prac wyglądał by całkiem inaczej.

Sens jest przy pokładach o pewnej miąższości - jakoś nachylonych - mocniej , słabiej ale nachylonych.Moje informacje krążą w okół przeświadczenia że unikano - poszukiwania w taki sposób rud metali - a o rudzie URANU ( XX w - kilkadziesiąt lat temu) już nie wspomnę. Rowy znacznie częściej wykorzystywano na zboczach wzniesień polnych.
Ciekawe czy mógłbyś stwierdzić czy rowy te były kopane mniejwięcej w tym samym okresie czasu - i czy były miejsca które wyglądałyby na zasypane rowy

Szukano namiętnie czegoś,(nie był to uran!) - ale nie znaleziono to moje zdanie. I w szoku jestem, że tyle nawijałem o tych rowach :).

                                                      Marcin

Bądź blisko bliskich! Rozmawiaj przez Kontakt! Kliknij i ściągnij nową wersję! < http://kontakt.wp.pl/ >