Autor: Witek Zawadzki (witek_at_helion.com.pl)
Data: Thu 12 Jul 2001 - 02:20:20 MET DST

Witam

Jacek Nowak wrote:

> [...]

Decydujacym czynnikiem jest temperatura. Znalazlem kilka szczegolow w ksiazce "Mineraly. Leksykon przyrodniczy." Swiat ksiazki, Warszawa 1996: "...kwarc dymny lub czarnobrunatny morion w temperaturze 300-400 C moze ulec odbarwieniu, ale po naswietleniu promieniami Roentgena odzyskuje swoja pierwotna barwe."
"...ametyst [] po wyprazeniu w temp. 470-750 daje jasnozolte, czerwonobrunatne, zielone lub bezbarwne odmiany" "...w temp. 470 C brazylijski ametyst staje sie jasnozolty, przy 550-560 ciemnobrunatny do czerwonobrunatnego."
"... prazolit (zabarwiony na ciemnozieono) powstaje przez wyprazenie zoltych i fioletowych kwarcow z Minas Gerais w temp. ok. 500 C"

Witek Zawadzki