Autor: Andrzej Kasperowicz (andy_k_at_cksr.ac.bialystok.pl)
Data: Thu 07 Dec 2000 - 15:18:09 MET

> Sznowni Państwo, jestem kompletnym nogą w zakresie Państwa zainteresowań.
> Jestem również jednak w dużej potrzebie. Pracuję w Mennicy Państwowej S.A..
> Zamierzamy w monecie kolekcjonerskiej ze srebra poświeconej Kopalni Soli w
> Wieliczce osadzić cyrkonię. We wszystkich dokumentach emisyjnych musimy
> podać pełną informacje o wszystkich elementach monety, w tym i o cyrkonii.
> Tymczasem w encyklopediach występuje jako minerał CYRKON (rodzaj męski). Co
> wiec oznacza nazwa CYRKONIA. Proszę o pomoc.

Niezmiernie sie ciesze, ze zauwazyl Pan te niescislosc. W jezyku polskim przynajmniej wsrod geologow, mineralogow, gemmologow i kolekcjonerow oraz poszukiwaczy mineralow i skal mineral krzemian cyrkonu, czyli zwiazek chemiczny o wzorze ZrSiO4 wystepujacy w postaci krysztalow wykorzystywanych w jubilerstwie, jest nazywany cyrkonem, a nie cyrkonia, tak samo zreszta jak pierwiastek chemiczny Zr wchodzacy w jego sklad. Zupelnie nie mam pojecia skad sie wziela nazwa cyrkonia, byc moze z jakiegos obcego jezyka, ale raczej nie z angielskiego (zircon). Zawsze irytuje mnie gdy slysze nazwe cyrkonia np. w telewizyjnych reklamach, jest to IMHO kaleczeniem naszego jezyka.
Zatem jesli chca Panstwo uniknac osmieszenia w oczach gemmologow i mineralogow to moim zdaniem (byc moze ktos bedzie mial inne) powinni Panstwo uzyc nazwy cyrkon, pod taka nazwa wystepuje ten mineral i kamien szlachetny praktycznie we wszystkich fachowych podrecznikach mineralogicznych.

Andrzej Kasperowicz
mineraly & chemfan list-owner
http://www.man.lodz.pl/MINERALY/
http://www.man.lodz.pl/CHEMFAN/