Autor: Artur \\ (ndkedzio_at_cyf-kr.edu.pl)
Data: Wed 15 Mar 2000 - 10:01:43 MET

Witek Zawadzki wrote:

> Witam
>
> W sobote bylem w Czerwionce. Znalazłem kilka ciekawych (i duzych)
> kalamitow oraz sferosyderyty o srednicy od 6 do ponad 50 cm.
> Dla zainteresowanych lokalizacja:
> Czerwionka to mala miejscowosc ok 25 km na poludniowy zachod od Gliwic
> (na trasie Gliwice-Rybnik, zjazd przez Knurów. Ok 500 m. za torami
> kolejowymi - na wysokosci kilku stozkowatych hald pobliskiej kopalni
> wegla mala uliczka w prawo do czynnej cegielni. Przy cegielni jest
> zwirowy parking, z ktorego jest 30 m do wejscia do nieczynnego
> kamieniolomu.

> [...]

O ile dobrze pamietam to cegielnia w Czerwionce miala byc typowana jako rezerwat geologiczny. Miedzy innymi ze wzgledu na obecnosc ladnego przekroju przez koryto rzeczne, ale niestety w ostatnich latach miejscowi urzadzili sobie akurat w tym miejscu wysypisko. Z lietratury wiadomo mi, ze znajdowano tam pnie o dlugosci nawet do 1.3 m i srednicy 20 cm.
Natomiast sferosyderyty najwieksze widzialem kolo Bedzina, w starej cegielni kolo elektrocieplowni w Lagiszy. Tamte sferosyderyty mialy mniej wiecej 1-1.5 m srednicy.
Pozdrowionka
Zabba